Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

10 syytä miksi harrastan liikuntaa

Minä kuulen usein ihmettelyä, miten jaksan liikkua niin usein, kun monilla on vaikeuksia pyörittää pelkästään arjen tuomia askareita - työtä, kotia ja ihmissuhteita. Minä taas koen sen niin, että liikunnan ansiosta jaksan myös muita arkisia puuhasteluja paremmin. Jos tulisin työpäivän jälkeen kotiin, voisin hyvin romahtaa vain sohvalle ja antaa väsymykselle vallan. Parempi vaihtoehto onkin laittaa lenkkivaatteet valmiiksi jo edellisenä päivänä ja lähteä työpäivän jälkeen raittiiseen ilmaan. Jo puolen tunnin happihyppely antaa varmasti lisää energiaa ja lenkin jälkeen ruunlaitto, kodin siivoaminen tai kaupassakäynti tuntuvat huomattavasti pienemmältä urakalta kuin ajatus sieltä sohvan pohjalta. 

Ajattelin näin ensimmäisen blogipostaukseni kunniaksi listata 10 minulle tärkeää syytä, miksi harrastan liikuntaa. Ehkä joku teistä saa motivaatiota tai ajatuksia näistä.

1. Liikunta on hauskaa!

On tärkeää, että lajit, joita harrastaa, ovat mieluisia ja sitä kautta liikunta on hauskaa! Kaikki eivät pidä esimerkiksi lenkkeilystä. Silloin voi kokeilla pyöräilyä, uintia tai vaikka sählyä. Eiköhän jokin laji ole sellainen, joka tuntuu omalta jutulta. Anna eri lajeille mahdollisuus, niin ne omat suosikit voivat löytyä helpommin.

Juoksua Barcelonan lomalla

2. Säännöllisyys tekee liikunnasta rutiinia

Kun liikuntaa harrastaa säännöllisesti, tulee siitä luonnollinen osa omaa arkea. Silloin ei tule kyseenalaistettua, miksi liikkua, vaan se on rutiinia. 

3. Olen hyväntuulinen liikunnan ansiosta

Kun on huono päivä tai hetki, minun ei tarvitse kun lähteä ulos tuulettamaan aivoja. Annan jalkojen viedä ja ajatusten juosta. Jokaikinen kerta kun tulen lenkiltä, kuulen mieheltäni, kuinka hymyilevä ja hyväntuulinen olenkaan! Murheet ja paha mieli jäävät lenkkipolun varteen!

4. Sovin liikuntatreffejä

Mielestäni kavereiden näkeminen arjen kiireiden keskellä on helppoa liikunnan parissa. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla - kuulumisten vaihtaminen ja liikunta-annoksen nauttiminen! Kavereiden kanssa sovittuja treenejä ei tule myöskään peruttua niin helpolla, koska ei halua tuottaa pettymystä toiselle. Vaikka kuinka väsyttäisi, tulee yleensä liikkumaan silti lähdettyä. Ja harvoin on tullut harmiteltua sitä, että tuli lähdettyä liikkumaan!

5. Tavoitteiden saavuttaminen lisää motivaatiota

"Haluan juosta maratonin" on usein kuultava lausahdus! Ihmiset hakevat liikunnalta sisältöä elämään. Kun asettaa tavoitteita itselleen, tulee liikunnalle jokin tarkoitus. Tavoitteiden ei tarvitse olla isoja, vaan mieluiten saavutettavia tavoitteita. Treenaaminen niitä kohti motivoi liikkumaan ja tavoitteiden saavuttaminen puolestaan antaa voimakkaan onnistumisen tunteen. Ihmiset kaipaavat onnistumisia, jotta voivat tuntea itsensä hyväksi. 

Uintia avovedessä

6. Saan syödä vapaammin!

Säännöllinen liikunta kannustaa terveelliseen ruokailuun. Kun on liikunnallisia tavoitteita tai muutoin elämään kuuluu liikuntaa, ei tee edes mieli syödä epäterveellisesti, vaan ikäänkuin palkita keho hyvällä ja terveellisellä ravinnolla. Ja kun liikkuu reilusti, saa myös syödä tavallista ruokaa kunnolla! Kun taas syö hyvin, jaksaa liikkua. Tämä oravanpyörä on melko mieluisa mielestäni!

7. Liikunta tarjoaa elämyksiä

Vaellus Alpeilla, Saariston rengastien kiertäminen polkupyörällä, Jukolan yö tai viime perjantainen kimppalenkki pilkkopimeässä metsässä otsalamppujen valossa... lista on loputon, mutta liikunta on tarjonnut sellaisia elämyksiä, joita muistelen varmasti vielä vanhanakin. Varsinkin luonto ja samanhenkisten ihmisten kanssa kokemusten ja yhteenkuuluvuden tunteen jakaminen ovat niitä seikkoja, jotka tekevät liikunnasta elämyksellistä!

8. Liikunta luo elämälle raamit

Helposti nukahtaminen iltaisin, tukevan aamupalan syöminen ja säännöllinen ruokarytmi, kelpaisivat varmasti sinullekin? Liikunta antaa mahdollisuudet hyvään elämään, joka rullaa omalla painollaan eteenpäin. Kun ulkoilee ja harrastaa liikuntaa, uni maistuu eri tavalla tai ylipäätään tekee mieli täyttää elämä asioilla, jotka tekevät itselle hyvää.

9. Liikunta ei ole minulle pakkopullaa

Jos ei huvita lähteä treenaamaan, en lähde! Tunnistan helposti pienen väsymyksen tai sen todellisen olon, jolloin liikunta ei oikeasti tee hyvää. Välillä on syytä levätä ja antaa kehon ja mielen tehdä jotain aivan muuta. Kun ei pakota itseään liikkumaan, kuoriutuu se aito halu harrastaa liikuntaa. 

Polkujuoksua

10. Pysyn terveenä!

Liikunta pitää minut poissa "pahoilta teiltä", kuten perjantaisilta baari-illoilta tai sohvan pohjalta sipsipussin kanssa. Kun harrastan liikuntaa, minulla on paremmat mahdollisuudet elää terve elämä. Lisäksi istumatyöni kuormittaa selkää ja hartioita. Liikunta auttaa kuitenkin kehoa taistelemaan näitä ikäviä istumatyön vaivoja vastaan. Jooga esimerkiksi auttaa selän hyvinvoinnissa, lihaskuntotreeni vahvistaa keskivartaloa, joka taas pitää asennon ryhdikkäänä istuessakin ja lenkkeily puolestaan vetreyttää jalkoja.

On siis selkeästi enemmän syitä harrastaa liikuntaa, kuin olla harrastamatta. Eikö? :)

Lue myös nämä