Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

ÄN-YY-TEE, NYT!

Viimeksi vähän vihjailin, että olen tehnyt suunnitelmia kehoni kuntouttamiseksi. Nyt, kun pelot on tältä erää selätetty, on ollut aika siirtyä suunnitelmista tekoihin.

Päätin jo sairaana ollessani, että fyysisen kuntoni parantamiseksi, on minun vihdoin aika aloittaa lihaskunnostani huolehtiminen kuntosaliharjoittelun avulla. Jutta ja puolen vuoden superdieetit ohjelman katsominen sairausaikana ei siis mennyt ollenkaan hukkaan.

Tuskaa ja hikeä. Terveyttä, voimaa ja kontrollia. Hyvää oloa ja energiaa. Elämänlaadun paranemista. Siinä olivat odotukseni tulevalle harrastukselleni.

Halusin alusta pitäen tehdä asiat oikein, siksi kesälomani jälkeen etsin itselleni sopivaa personal traineria. Kriteereissäni treenaajan tuli ottaa minut huomioon kokonaisvaltaisena olentona, ei vain pelkkänä urheilijana, laihduttajana tai massan kasvattajana. Löysin pääkaupunkiseudulta useita hyviä ammattilaisia.

Lopulta ihanasta Eevistä tuli apurini matkalla kohti täydellistä oloa. Ennen ensimmäistä tapaamistamme tein aika tarkan selonteon itsestäni, tavoitteistani ja haaveistani. Pidin ruokapäiväkirjaa, mietin mitä haluan saavuttaa ja mikä minua motivoi.

Ei liene yllätys, että minulle todella suuri motivaation lähde liikkumiseen on terveys ja hyvä olo. Haluan jaksaa paremmin, sairastella vähemmän ja hillitä välillä kohoilevaa stressikäyrääni. Yksi tärkeä syy on myös ulkonäkö. On asioita, joihin en voi kehossani vaikuttaa, mutta onneksi on jäljellä vielä paljon asioita, joihin voin ja haluan vaikuttaa. Turbomoottori käyntiin ja lihakset kasvuun siis!

Olen nyt tavannut Eevin kasvokkain kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla juttelimme ja kartoitimme kirjoittamani ennakkotehtävän perusteella ruokavalioasioita. Lupasin aluksi kokeilla 30 päivää gluteenittomuutta ja seurata kuinka se vaikuttaisi energiatasooni ja olooni muutenkin. Olen itse aika ravintotietoinen, joten Eevin ehdotukset ja ideat eivät tulleet minulle yllätyksenä. Lupasin pitää vielä hetken ruokapäiväkirjaa, jotta yhdessä näkisimme miten homma (itselläni lähinnä leivättömyys) lähtisi käyntiin.

Seuraavalla viikolla pääsimme kauan odottamaani asiaan: salille. Ai kamala, miten huonossa kunnossa jalkani olivatkaan! Sytostaatit ja sänkypotilaana oleminen olivat vaikuttaneet lihaksiini odotetulla tavalla. En jaksanut aluksi kunnolla tehdä kyykkyjä edes ilman painoja. Sattui niin pirusti.

Sain Eeviltä mukaani selkeän ja helpon kaksijakoisen saliohjelman, jota olen noudattanut nyt parisen kuukautta. Käyn salilla kolme kertaa viikossa, lisäksi teen kävelylenkkejä, syön iloiten ja tyhjennän päätäni lukemalla. Eevin ajattelin tavata seuraavan kerran sitten, kun tuntuu että nykyinen ohjelmani kyllästyttää tai tarvitsen muuten lisäohjausta. Tällä hetkellä hikoilen mielelläni yksin ja haltioidun, kun huomaan jaksavani paremmin.

No mitä olen harrastuksestani tähän mennessä saanut? Olen oppinut nousemaan aamulla (omasta mielestäni) tosi aikaisin lähteäkseni salille, olen oppinut nauttimaan punttien heiluttelusta, olen innostuneempi. Vihdoin alkaa energiatasokin olemaan suurempi, lähenevästä marraskuusta huolimatta. Täydellistä gluteenittomuutta en jatkanut enää, mutta olen huomattavasti viljatietoisempi ruokailija kuin ennen.

Hesarissa oli torstaina 24.10. mielenkiintoinen artikkeli Lihasmassa voi alkaa huveta jo kolmekymppisenä - näin estät sen. ” Tämä ei tietenkään kerro siitä, että ihmiset kuolisivat huonoon lihaskuntoon vaan siitä, että lihasten kunto on hyvä yleisterveyden mittari. Lihaksia kun tarvitaan kaikkeen, mitä teemme: kävelemiseen, pukeutumiseen, peseytymiseen, syömiseen ja hengittämiseen.”

Ajattelin kävellä, pukeutua, peseytyä, syödä ja hengittää jatkossakin ja siksi pidän nyt lihaksistani parempaa huolta.

Anne Perälä

Anne

ps. Ensi viikolla alkaa Porraspäivät. Joko yrityksenne on mukana? Meillä on työpaikalla aika vähän portaita käytössä, mutta ajattelin itse sitäkin ahkerammin kuluttaa kotitalomme portaita. Pienin askelin kohti terveyttä!

Lue myös nämä