Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Dieetti vs. elämäntapamuutos?

Tipaton tammikuu. Timmikuu. Uusi vuosi, uudet kujeet. Herkuton helmikuu.

Tuttuja juttuja? Mitäs seuraavaksi..? Kenties makea maaliskuu ja höllätty huhtikuu?! Sillä onhan sokerin vieroitusoireet jo aivan mahdottomat parin kuukauden täysstopin jälkeen, varsinkin kun tuli vedettyä koko joulukuu suklaata, torttuja ja muita herkkuja. Niin, ja salitreenikin kyllästyttää ja uuvuttaa, kun tuli aloitettua vuosi vähän turhan rajusti viidesti viikossa treenaten ja lisäksi kolmena aamuna lenkkeillen tyhjällä mahalla. Onhan se hieno saavutus, kun verrataan joulukuun liikuntasaldoon eli pyöreään nollaan. Mutta kannattiko oikeasti aloittaa vuosi ihan niin radikaalein muutoksin?

Kukka ja keksejä

Vuoden alku on aina sitä aikaa, kun halutaan heittää "vanha minä" romukoppaan ja aloittaa uusi, terveellisempi, pirteämpi ja energisempi vuosi. Ajatuksessa ei ole mitään pahaa, mutta toteutustavat usein ontuvat. Kuvitellaan, että voidaan yhtäkkiä päättämällä tehdä nopea täyskäännös elämään. Ehkä voidaan, ehkä ei. Useimmin täyskäännökset kestävät muutaman kuukauden, kunnes taas romahdetaan sohvan pohjalle sipsipussi kädessä. Mielestäni terveellisen elämän saavuttamisessa ei ole oikotietä onneen, vaan sen eteen on tehtävä töitä pitkäjänteisesti, askel kerrallaan. 

Dieettien ongelma on siinä, että ne eivät ole pysyviä. En usko, että monikaan ihminen pystyy elämään loppuelämää täysin vältellen sokeria, laskemaan kaloreita tai syömään joka päivä samaa ruokaa; kuivaa riisiä ja kanaa parsakaalilla. Eikä tarvitsekaan pystyä. Kunhan peruspilarit on niin ruokavaliossa, levossa kuin liikunnassakin kunnossa, niin joukkoon mahtuu hyvin sokeriherkkujakin. Dieettaamiset eivät ole tarkoitettukaan kokoaikaisiksi muutoksiksi, joten miksi niihin kannattaisi edes tuhlata ajatusta?

Lempeillä, pitkäkestoisilla elämänmuutoksilla pääsee pitkälle. Minulle itselleni toimii ajatus, että "älä koskaan syö siten, miten et voisi kuvitellakaan syöväsi loppuelämääsi". Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen valinta, jonka teen, täytyy olla pysyviä muutoksia. Toki aina voi tehdä lyhyitä tempauksia, mutta vasta sitten, kun perusta on kunnossa. Perusta, johon voidaan aina palata, kun mopo lähtee keulimaan. Uskon siihen, että kun elää terveellisesti, ei edes tee mieli ottaa herkkuja joka päivä. Ja kun herkkuja syö harvemmin, ne oikeasti maistuvat hyviltä eikä niitä tule laitettua suuhun vain siksi, että käsi käy tottumuksesta karkkipussilla. 

Teneriffalla

Tie kohti terveellistä elämää käy pienin askelin. Sen sijaan, että katsoisi tarkkaan, minkälaisia ravintoarvoja ruuassa on, olisi parempi kiinnittää huomioita siihen, että ylipäätään syö tavallista kotiruokaa ja kasviksia niin, että niitä löytyy jokaiselta annokselta. Nouto- ja pikaruuat kannattaa jättää vähemmälle. Lounasbuffetista kannattaa aina valita vain yhtä ruokalajia kerrallaan, jotta annoskoko ei pääse kasvamaan liian suureksi. Liikuntaa kannattaa lisätä aluksi vain pariksi illaksi viikossa, jotta innostus ei lopu parin viikon jälkeen. Herkkujen suhteen kannattaa olla armollinen - päätä, sopiiko sinulle paremmin yksi suklaapatukka silloin tällöin vai selkeä herkkupäivä? 

Liikunta ei välttämättä kalorien kuluttamisen suhteen ole tie painonhallintaan, mutta muutoin se antaa oivat avaimet siihen. Liikunta parantaa aineenvaihduntaa, nostaa vireystilaa, parantaa unenlaatua ja ennen kaikkea ohjaa terveelliseen ruokailuun. Kun hikoilee salilla tai lenkkipolulla, ei edes tee mieli syödä epäterveellisesti, vaan kiittää kehoa kunnon ravinteikkaalla ruualla. Liikunta tuo paljon onnen hetkiä elämään, joten kannattaa ehdottomasti oppia löytämään sisäinen liikunnan ilo!

Tärkeintä on muistaa, että hyvinvointi on muutakin kuin timmi vatsa tai maraton-kunto! Elämäntapamuutoksessa iso asia on oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Kun omaa kehoa ja mieltä arvostaa, sitä haluaa myös helliä hyvillä valinnoilla. Loppujen lopuksi tuskin kukaan on sen onnellisempi kilon tai kaksi laihempana, vaan onnellisuus on kokonaisvaltainen tila. Ja se tila on saavutettavissa terveellä keholla ja mielellä!

Lue myös nämä