Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Elinikäinen kunto vain muutamassa tunnissa

Oikotietä onneen ei ole, joten sanonpa sen jo tässä alkuun: otsikko hämää. Tämän kirjoituksen luettuasi et voi nojautua taaksepäin kahdeksi tunniksi ja nousta sen jälkeen ylös elämäsi kunnossa. Tämä ei myöskään ole minkään uuden, supertehokkaan ihmedieetin markkinointiteksti. Eikä liiemmin tv-shopin uutuustuotteen promo. Oikeastaan tämä on vain ajatusvirtaa, jonka yksi pieni lause herätti yhdessä pienessä päässä. Nyt kun myönsin huijaukseni, saat itse päättää, luetko jutun loppuun. Toivon, että luet.

Kun sivuvaikutukset nousevat pääosaan

Finlandia Marathon markkinoi tapahtumaansa täällä Stagessakin seuraavalla lauseella:

Juoksutapahtumaan ilmoittautuminen on mitä parhain säännöllisen liikunnan ja terveellisen elämäntavan kannustin!

Ja siitä se ajatus sitten lähti. Miten yksi lause voikin sisältää noin merkittävän viestin.

Olen käynyt useammankin väittelyn ystävien ja tuttavien, etenkin miespuolisten, kanssa esimerkiksi Naisten Kympin järkevyydestä. "Onko mitään järkeä järjestää liikenteen seisauttava tapahtuma vain 10 kilometrin tähden?", "Ei kai kenenkään kunto kohene kympin juostuaan", tai "Kuka tahansa nyt pystyy juoksemaan (tai etenkin sauvakävelemään, mikä sekin on Naisten Kympillä sallittua) 10 kilsaa", ovat yleisiä kommentteja tapahtumasta keskustellessa. Mutta kun hyvät ihmiset, taustalla on paljon muutakin kuin vain tuo tunnin tai pari kestävä kympin lenkki!

Naisten Kymppi houkuttelee vuosittain tuhansia juoksijoita.
Jotain siinä on oltava, kun tuhannet naiset pakkautuvat vuosittain kymmenen kilometrin lähtöviivalle. Kuva: naistenkymppi.fi

Ensinnäkään eivät ihan kaikki pysty taittamaan 10 kilometrin matkaa tuosta noin vain. Joten pystyäkseen on käytävä ainakin muutama kerta lenkillä, vaikka sitten hitaalla ja kävellen, mutta lenkillä. Ja ne, jotka pystyvät, todennäköisesti tekevät kuntonsa eteen jo muutenkin jotain. Naisten Kymppi, tai mikä tahansa juoksutapahtuma, on sitten vain se kertahuipennus, joka tekee kaiken juoksun eteen nähdyn vaivan merkitykselliseksi. Vaikkei sitä itse niin ajattelisikaan, jopa parempikin ettei ajattele, niin jokainen yksittäisen juoksutapahtuman eteen otettu askel, ei enempää tai vähempää, edistää terveyttä. Että miettikääpä sitä.

Aivan sama, ilmoittaudutko juoksutapahtumaan omasta tahdosta, kaverin painostuksesta, koska firma kustantaa, näytönhalusta, ennätysmielessä, testausmielessä tms. ja aivan sama, onko matka 5 vai 50 kilometriä, mitä suurimmalla todennäköisyydellä haluat pystyä taittamaan matkan sen varrelle tuupertumatta. Joillekin se tarkoittaa valmistautumista vuotta, toisille kuukautta etukäteen, mutta, itseäni toistaen, jokainen yksittäisen juoksutapahtuman eteen otettu askel, ei enempää tai vähempää, edistää terveyttäsi. Ja kun kerran jotain kokeilee, on suurempi todennäköisyys, että siitä tykkää, jopa jää koukkuun, kuin kokeilematta.

Elävän elämän esimerkki Smartumista

Kerronpa esimerkin. Noin 2,5 vuotta sitten yksi työntekijämme sai idean haastaa porukan mukaansa Helsinki City Run -puolimaratonille. Kovan ennakkomarkkinoinnin, maanittelun, sähköpostittelun ja kahvipöytäpainostuksen tuloksena noin 40 hengen porukasta lähes puolet ilmoittautui mukaan (!). Osansa oli myös toimarillamme, joka lupasi kustantaa osallistumisen, jos tietty määrä ilmoittautuu. Yksi ilmoittautuneista oli viisikymppinen kollegani, jonka urheiluaktiivisuudesta oli vierähtänyt jo useampi vuosi. Pohja toki siellä jossain oli, mutta käytäntöön aktiivisuus ei ollut päässyt vuosiin. Koska kollegalla on, ehkä tavallista enemmänkin, kova kilpailuvietti, hän ei halunnut lähteä matkaan "vain juostakseen" vaan myös pärjätäkseen, ainakin itselleen. Niinpä alkoi puolen vuoden tavoitteellinen treenikausi, joka toki huipentui vuoden 2014 HCR:ään, mutta mikä parasta, jatkuu edelleen. Harva se päivä hän tulee töihin joko jo aamuisen pyörälenkin käyneenä tai uimahousut kaapinkulmaan kuivumaan ripustaen. Ja nyt takana on jopa useampi triathlonkin.

Smartumlaisia HCR juoksutapahtumassa
Jännitystä ja intoa ilmassa. Smartumlaisia valmistautumassa HCR 2014 lähtöön.

Oikotietä onneen ei ole, mutta mukava tie onneen on olemassa. Ja sille tielle pääsy on törkeän helppoa: ilmoittaudu johonkin Suomen lukuisista juoksutapahtumista! Vaikka syyskuisen Finlandia Marathonin kympille, puolikkaalle tai täysmaratonille tai pitemmän tähtäimen tavoitteena toukokuun 2017 HCR:ään. Tätä kirjoittaessa sinne on 347 päivää aikaa. Aloita vaikka kilsalla päivässä. Toukokuuhun mennessä niitä on kasassa aika hurjan monta.

Aurinkoisia päiviä! Juosten, kävellen ja välillä ihan jäätelöä syöden.

- Satu

p.s. Itse aloitin juoksemisen aktiivisen korisuran loputtua joskus 2002 tienoilla. Ensimmäisellä lenkillä oli mittaa 3 kilometriä ja kestoa puolisen tuntia, joista viimeiset minuutit tuskaa ja pahaa oloa täynnä.Vuonna 2007 juoksin ensimmäisen puolimaratonin ja 2008 maratonin. Koukkuunhan siihen jää. 

Lue myös nämä