Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Energiaa urheilusta

Joskus meillä kaikilla on varmasti niitä päiviä, kun ei jaksaisi liikkua. Päiviä, kun tympeään keliin lähteminen ei kiinnosta ja kotiin jääminen houkuttelisi enemmän. Minulla oli hieman tällainen päivä eilen. Pääsin kotiin pari tuntia normaalia myöhempään, lunta oli satanut useamman tunnin ja tiet olivat osin auraamatta. Hieman myös jo väsytti ja oli nälkäkin. Houkuttelevaa olisi ollut jäädä kotiin, mutta kaipasin kuitenkin raitista ilmaa sisällä vietetyn päivän jälkeen. Ohjelmassa luki tunnin lenkki mutta, koska hieman oli epäilyksiä lenkin sujumisesta, otin tavoitteeksi vain juoksennella sen aikaa, kun tällä kertaa jaksaisin.

Lenkki oli lopulta aivan loistava :) Väsymys ei painanutkaan, askel nousi ja fiilis oli hyvä, hieman haastava kelikään ei tällä kertaa häirinnyt yhtään. Tunnin lenkki taittui kevyesti juoksennellen ja väsymys jäi lenkin varrelle. Kotiin päästyä olo oli hyvin energinen. Eilinen oli jälleen hyvä muistutus siitä, että aina kannattaa lähteä liikkeelle. Ei kannata luovuttaa yrittämättä, vaan esimerkiksi laskea hieman tavoitetta ja tehdä voinnin mukaan vaikka hieman kevyempi treeni. Toki lepopäiviäkin tarvitaan, mutta pienen väsymyksen tai huonon kelin vuoksi ei kannata jäädä kotiin. Urheilusta saa niin paljon energiaa, että olo on usein parempi treenin jälkeen kuin ennen sitä.

Juoksusta saa energiaa.

Jos lenkille lähteminen on joskus vaikeaa, kannattaa esimerkiksi sopia yhteislenkistä kaverin kanssa tai suunnitella viikonloppuna seuraavan viikon treenipäivät etukäteen. Minulle toimivin tapa on se, että teen treenit arkena aina heti töiden jälkeen. Lähtemistä helpottaa tietenkin myös se, jos treenikamat odottavat jo valmiina, eikä niitä tarvitse etsiä mistään. Kun lähteminen seuraavan kerran tuntuu vaikealta, tee edes pieni happihyppely. Harvemmin tehty treeni on ketään harmittanut :)

Näytä kommentit Piilota kommentit
comments powered by Disqus
Liikunta

Joskus liikkuminen jää sairastumisen, loukkaantumisen tai muuttuneen elämäntilanteen vuoksi vähemmälle. Tauon jälkeen voi olla hieman vaikea taas palata treenien pariin, mutta kannattaa muistaa ettei kunto laske hetkessä. Liike tekee hyvää, joten uudella tsempillä vaan liikkeelle taas tauon jälkeen.  Lue lisää

Lue myös nämä