Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Hankkisitko juoksuvalmentajan?

Juoksuharrastuksen tueksi on saatavilla mitä erilaisempia apuvälineitä. Yhä harvempi juoksee enää luomuna, ilman sykemittaria tai kännykän juoksusovellusta, joka mittaa matkan, näyttää reitin ja ilmoittaa vauhdin. Ainakin siinä vaiheessa, kun juoksu muuttuu tavoitteelliseksi harjoitteluksi, alkavat kilometrit, vauhdit ja sykkeet yleensä kiinnostaa.

Itse hankin ensimmäisen sykemittarini yli kymmenen vuotta sitten, ja sen jälkeen ei ole ollut paluuta luomuun. Myönnetään, olen mittarin orja: jos kellon akku on jäänyt lataamatta, tuntuu melkein mahdottomalta lähteä lenkille - "mitä ei ole mitattu ja treenipäiväkirjaan merkitty, sitä ei ole tapahtunut." Mittari orjuuttaa minua kyllä myös toisella tavalla: jos lenkki uhkaa jäädä pari sataa metriä vajaaksi tasakilometreistä, joudun juoksemaan vaikka pihalla roskakatosta ympäri saadakseni lukeman täyteen. Naapurit osaavat luultavasti jo suhtautua tähän asiaan kuuluvalla tyyneydellä - tietävät että rouvalla on vaan vähän vajaat kilometrit tänään...

Hyödynnä valmiita ohjelmia ja somen voimaa

Vaikka suorituksia mittaisikin, useimmat meistä harrastavat juoksua muuten itseoppineesti. Netistä löytyy paljon hyviä juoksuohjeita, joista voi valita omiin tavoitteisiinsa sopivan harjoitteluohjelman. Niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää, samoin kuin erilaisia juoksuaiheisia keskustelupalstoja ja someryhmiä. Niissä keskustelu on useimmiten asiallista, ja kysymyksiinsä saa nopeasti vastauksia.

Itse löysin tieni vuosia sitten legendaariselle Juoksufoorumille, joka tunnetaan myös Sepon palstana. Seppolan harjoitusohjelmien ja keskustelupalstan ohjeiden turvin aloitin tavoitteellisemman juoksuharjoittelun, ja juoksin 17 ensimmäistä maratoniani käytännöllisesti katsoen yksin harjoitellen, netistä saamiani ohjeita soveltaen.

Testeistä tietopohjaa

Vaikka maratonharjoittelu todistettavasti siis onnistuu valmiisiin ohjelmiin tukeutuen ja itse omia sykkeitään ja vauhtejaan analysoiden, on välillä hyvä käydä testauttamassa juoksukuntonsa. Testeistä saa paljon tietoa harjoittelun tueksi - on paljon helpompaa toteuttaa juoksuohjelman käskemä "vauhtikestävyystreeni" tai "kevyt palauttava", kun testien perusteella tietää kynnyssykkeensä ja oikeat vauhdit. Kunnolla loppuun asti juostu testi tuntuu pahalta, mutta palkitsee kyllä myöhemmin! Testejä on monenlaisia, ja niitä järjestävät esimerkiksi urheiluseurat ja urheiluopistot.

Juoksukunnon voi testata mattotestissä.
Suora mattotesti on raaka mutta hyvä keino saada tietoa omasta kunnosta. Tässä yritän päästä mattoa karkuun Vierumäellä.

Henkilökohtainen ohjelma ja valmentaja

Jossain vaiheessa huomasin, että harjoitteluni ja kehitykseni on jäänyt junnaamaan paikalleen. Olin kyllä koko ajan motivoitunut juoksemiseen, eikä lenkille lähtö ole ollut koskaan minulle vaikeaa. En ole myöskään sosiaalinen juoksija, joka kaipaisi seuraa edes pitkille lenkeille. Kun tapaa ihmisiä työkseen ja saa töissä olla riittämiin sosiaalinen, on luksusta lähteä lenkille yksin omien ajatustensa kanssa. Tiesin myös muutamien testien perusteella varsin hyvin, millaisia treenejä pitäisi juosta jotta harjoittelu olisi nousujohteista. Silti kehitystä ei enää tapahtunut.

Pari kertaa teetin testien perusteella itselleni myös yksilöllisen harjoitusohjelman, mutta jostain syystä en saanut niistäkään oikein tehoa juoksuun, vaikka sieltä uusia ideoita tulikin. Ammattilaisen tekemä yksilöllinen ohjelma tai vaikkapa personal trainer on kuitenkin erinomainen vaihtoehto myös juoksuvalmennukseen, joten suosittelen ehdottomasti harkitsemaan!

Juoksukoulu vai sittenkin pidempiaikainen valmennusryhmä?

Erilaiset juoksukoulut ovat suosittuja ja niitä on tullut viime vuosina lisää sitä mukaa, kun juoksun suosio on kasvanut. Juoksukoulu on loistava vaihtoehto erityisesti, jos harjoittelee ensimmäiseen juoksutapahtumaansa. Tiedän monia, jotka ovat saaneet juoksukoulusta hyvät eväät treeninsä aloittamiseen tai tehostamiseen.

Itse löysin loppujen lopuksi sattumalta tieni vielä asteen verran pitemmälle vietyyn malliin: juoksuklubiin, jossa suunnilleen samankuntoiset juoksijat treenaavat säännöllisessä ja asiantuntevassa valmennuksessa. Puistolan Urheilijoiden Maratonklubi on jo useamman vuoden ajan koonnut reilut parikymmentä juoksijaa yhteistreeneihin kaksi kertaa viikossa. Osa klubilaisista juoksee yhdessä myös pitkiä lenkkejä viikonloppuisin. Lisäksi klubi leireilee yhdessä kerran pari vuodessa urheiluopistoissa tai kesäisin Saarenmaalla - olipa osa klubilaisista kerran Keniassakin todellisella korkean paikan leirillä, maailmantason kestävyysjuoksijoiden joukossa treenaamassa!

Itselleni maratonklubiin kuuluminen on tuonut harjoitteluun juuri sitä kaivattua vaihtelua, uudenlaisia treenejä, motivaatiota kovempiin harjoituksiin ja oikeasti asiantuntevaa valmennusta. En usko olevan ihan sattumaa, että pian klubiin liityttyäni paransin maratonennätystäni ensin 11 min, ja muutaman viikon päästä vielä 5 min lisää!

Juoksukoulusta saa lisämotivaatiota treeniin.
Maratonklubilla on myös hienot treeni- ja edustusasut!

On myös hienoa, että vaikka porukka kovaa treenaakin ja useimmilla on omat, tiukatkin tavoitteensa, treeneissä ei asioihin suhtauduta liian vakavasti ja jokainen saa rauhassa tehdä oman suorituksensa. Treenit ja reitit on suunniteltu niin, että hitaammatkin (siis minä) pysyvät mukana, ja monipuoliseen harjoitteluun kuuluu myös lihaskuntotreeniä.

Klubihommat ja juokseminen ylipäätään ovat itseltäni olleet kuluneen talven ajan tauolla jalkaleikkauksen vuoksi. Tavoitteena olisi kuitenkin palata taas treeniporukkaan - tosin kuntoa pitää rakentaa ensin hetki tai pari jotta pysyn taas porukan perässä!

Näytä kommentit Piilota kommentit
comments powered by Disqus

Lue myös nämä