Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon Top bar logo
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Jooga edistää hyvinvointia

Luin tänään Helsingin Sanomista ilouutisen. Yhdysvalloissa Duken yliopistossa on tehty katsaus, jossa todettiin, että jooga helpottaa masennusta. Vaikka tutkimus ei yltänyt lääketieteen tiukimpiin vaatimuksiin, on tämä mielestäni todella mahtava uutinen. Joogalla saatiin tutkimuksen mukaan helpotusta melkein kaikkiin mielenterveyden häiriöihin. Vain syömishäiriöihin ja tiedon käsittelyyn liittyviin ongelmiin ei löytynyt selvää näyttöä joogan parantavasta vaikutuksesta.

Tutkijoiden mukaan joogalla oli kehoon samanlainen vaikutus kuin mielialalääkkeillä ja psykoterapialla. Se helpotti esimerkiksi lievää masennusta, unihäiriöitä, skitsofreniaa sekä lasten tarkkaavaisuushäiriöitä ja ylivilkkautta.

Joogalla on oma vankka kannattajakuntansa, mutta jospa tämä tutkimus lisäisi sen suosiota myös epäilijöiden keskuudessa. Aina ei tarvitse kuntoilla hikihatussa sykettä nostattaen, omasta kehosta voi oppia myös hiljentymällä. Salainen toiveeni on jo muutaman vuoden ajan ollut, että saisimme lisättyä joogaa ja mindfulness-harjoitteita tulevaisuudessa myös koulujen oppitunteihin, esimerkiksi liikuntatunnin yhteyteen. Ehkäpä näin voisimme säästyä monilta ongelmilta ylivilkkaiden ja tarkaavaisuushäiriöstä kärsivien lasten kanssa. Jos lapset oppisivat rauhoittumaan ja kuuntelemaan omaa kehoaan jo pienestä pitäen, olisi tätä tapaa helpompi pitää yllä myös aikuisena.

Itse olen käynyt joogan alkeiskurssin ja nautin siitä suuresti. Valitettavasti elämäntilanteeni vuoksi joogan harjoittaminen on nyt jäänyt taka-alalle. Toivon, että pääsen rakastumaan tähän pehmeään liikuntamuotoon pian uudestaan ja saan siitä tulevaisuudessa energiaa niin keholle kuin mielellekin.

Anne

Lue myös nämä