Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Kolme hyvinvointiin liittyvää tekijää

Vuodenvaihteessa moni teki varmasti lupauksia elämäntapamuutoksesta ja omaan hyvinvointiin panostamisesta. Usein yritetään muuttaa liian monta asiaa kerralla ja siten muutos saattaa tuntua liian suurelta ja vaikealta toteuttaa. Ehkä toimivampaa olisikin yrittää muuttaa ensin yksi asia ja kun siitä tulee rutiinia siirtyä vasta seuraavaan.

Kun mietin omaa hyvinvointani ja siihen vaikuttavia tekijöitä, tuli ensimmäisinä mieleen aamupala, uni ja ulkoilu. Jos nämä asiat eivät ole vielä kunnossa, ehkä omaan hyvinvointiin panostamisen voisi aloittaa esimerkiksi laittamalla ensin jonkin näistä asioista kuntoon. Minullakin on varmasti monessa asiassa parannettavaa, mutta nämä tekijät olen kokenut oman jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta tärkeiksi enkä ole niistä valmis juuri tinkimään.

Ulkoilu auttaa jaksamaan

Aamupala on minulle päivän tärkein ateria ja mieluiten syön sen pian heräämisen jälkeen. Aamiaiseeni kuuluu usein puuroa marjoilla sekä leipää/hedelmiä, näistä saan hyvän startin päivään.

Hyvä uni vaikuttaa sekä fyysiseen että henkiseen jaksamiseen. Nyt vauvan kanssa en saa enää unta niin paljon kuin aikaisemmin, mutta pyrin paikkaamaan univajetta tarvittaessa päiväunilla.

Ulkoilu antaa paljon energiaa ja on aina tuonut lisää iloa elämääni. Itse tykkään kunnon hikiliikunnasta, mutta kevyt ulkoilukin antaa paljon ja auttaa jaksamaan arjessa.

Tänään minulla on alla hyvät yöunet, ravitseva aamiainen ja myöhemmin päivällä teen vaunulenkin. Kovin huono ei voi siis tulla tästäkään päivästä, kun perusasiat ovat kunnossa :) Raikasta helmikuun jatkoa!

Näytä kommentit Piilota kommentit
comments powered by Disqus
Liikunta

Joskus liikkuminen jää sairastumisen, loukkaantumisen tai muuttuneen elämäntilanteen vuoksi vähemmälle. Tauon jälkeen voi olla hieman vaikea taas palata treenien pariin, mutta kannattaa muistaa ettei kunto laske hetkessä. Liike tekee hyvää, joten uudella tsempillä vaan liikkeelle taas tauon jälkeen.  Lue lisää

Lue myös nämä