Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Korvaavaa treeniä

Jumppapallo ja jumppanauha ovat tehokasta treeniä

Telakalla. Treenitauko. Korvaavat treenit. Aktiiviliikkuja tunnistaa nämä termit, enkä usko että moni tervehtii niitä kovin innokkaasti.

Itselläni se hetki on nyt. Ehdin kyllä henkisesti valmistautumaan tilanteeseen, sillä pitkään näköpiirissä ollut ja lopulta väistämättä eteen tullut jalkaleikkaus ei tullut yllätyksenä. Tiesin, että leikkauksen jälkeen on edessä monta viikkoa kepeillä kävelyä, eikä juoksuaskelta voi kuvitellakaan ottavansa ainakaan kolmeen kuukauteen. Muutkin aerobiset liikuntamuodot saa unohtaa moneksi viikoksi. Kuntosalillekaan ei olisi heti menemistä. Leikannut ortopedi katseli hitaasti, kun kyselin leikkaussalista päästyäni että koska tällä jalalla urheillaan - ajatteli varmasti mielessään että tuo taatusti mokaa tämän homman.

Kotijumppaa pienin apuvälinen ja kehon painolla

Miten siis selvitä monen viikon tai kuukauden treenitauosta? Tavoite olisi tietysti minimoida kunnon huonontuminen, mutta myös pitää pää kasassa ja mieli virkeänä.

Etukäteen suunnittelin, että heti kun vain pystyn, alan tekemään kotona keski- ja ylävartalotreeniä. Tähän lääkärikin antoi luvan, kunhan ei hikoile tai rehki liikaa niin kauan kun leikkaushaavassa on tikit.

Niinpä vajaa viikko leikkauksesta könysin lattialle jumppamatolle, haalin lähistölle jumppapallon ja -kuminauhan ja otin mielikuvituksen käyttöön. Koska leikattu kohta on jalkaterässä, yllättävän moni liike onnistuu niin kauan kun jalan päälle ei tule painoa. Vatsaa ja selkää saa tehtyä mainiosti, samoin ylävartaloa kuminauhalla tai punnertamalla polvet maassa. Parikymmentä vuotta sitten lihasmuistiin painuneet aerobic-tuntien lihaskuntoliikkeet ovat taas kunniassaan! Pienillä apuvälineillä ja kehon omalla painolla saa aikaan yllättävän tehokkaan jumpan.

Voi jopa olla, että vaikka tauko tulee olemaan myrkkyä kestävyyskunnolle, lihaskunnolle se voi tehdä jopa hyvää. En muista koska olisin tehnyt vatsalihasliikkeitä tällä hartaudella, joka päivä...

Kuntopyörää ja uintia

Nyt on tikit poistettu, ja lääkäri antoi luvan kokeilla varovasti kuntopyöräilyä kovapohjaisella kengällä. Tuskin maltan odottaa, että pääsee hengästymään edes vähän! Kunhan jalan pienet luut pääsevät luutumaan vielä hetken, seuraavaksi saa kokeilla uintia ja vesijuoksua. Niillä saa jo kunnon treenin aikaan. Mutta sitä ennen pitää keskittyä muutama viikko jumppaan ja kuntopyörään.

Ja toisaalta - joskus tekee hyvää ihan vaan maata sohvalla, lukea ja katsoa kerrankin telkkaria niin paljon kuin sielu sietää. Tulee taas aika, jolloin siitä voi vain haaveilla.
 

Näytä kommentit Piilota kommentit
comments powered by Disqus

Lue myös nämä