Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Koska on (ruoka-) aika? Osa 2

Viime postauksessa aloitettiin säännöllinen rytmi. Miten sen kanssa on sujunut? Oletko yllättänyt itsesi? Nyt syvennytään kahteen kovaan eli aamiaiseen ja lounaaseen, päivän tärkeimpiin aterioihin.

Aamiainen eli breakfast
Break; rikkoa, katketa, keskeyttää
Fast; paasto

Aamiainen starttaa elimistön aamulla levon ja yön ”paaston” jälkeen ja silloin on tärkeää saada elimistölle tärkeitä ravintoaineita ja energiaa. Monet vannovat tuoreesta sitruunasta veden sekaan puristettuun mehuun, ja joisin sitä itsekin jos en olisi allerginen. Olen vähän kade työkavereille joilla tällainen villitys on meneillään! Jos aamupala jää väliin keho ikään kuin nousee sängystä väärällä jalalla ja tilanne saattaa eskaloitua illalla TV:n ääressä sudennälkään. Monelle tuttu tilanne eli iltapäiväkooma viestii aamupäivän liian vähäisestä energiansaannista tai toisaalta liian raskaasta lounaasta.

Koosta aamupalasi niin että saat sinulle sopivista lähteistä niin hiilihydraatteja (niitä kuuluisia hitaita), proteiinia ja laadukasta rasvaa. Itse suosin aamulla smoothieta ja keitettyjä kananmunia. Tässä minun suosikkireseptini:

Hengettären energiadrinksu
½ banaani
½ avokado
2dl marjoja (mustikoita, puolukoita, mansikoita, vadelmia…)
2dl kaurajuomaa tai mantelimaitoa
1rkl chian siemeniä sekoitettuna pieneen määrään kookosmaitoa
Pieni pätkä inkivääriä oman maun mukaan
2rkl hamppuproteiinia

Terveellinen aamiainen koostuu hiilihydraateista, proteiinista ja hyvästä rasvasta.
Hengettären "Flu fighter" -aamiainen alkukeväältä: mustaherukkasmoothie, vihreää teetä ja propolis (mehiläisvaha)-uutetta.


Lounas eli lunch
Lunch; Lounas, puolinen (vanhahtava)

Lounas puolittaa työpäivän kahteen osaan. Näin se rytmittää työpäivää ja siten koko arkea. Lounaalla on suuri merkitys loppu(työ)päivän jaksamiseen, energiansaantiin ja virkeyteen. Älä siis ota lounasta liian kevyesti! Toisaalta taas liian raskas ja rasvainen lounas ”jumahtaa” mahaan ja keho keskittyy pitkäksi aikaa sulatusmoodille koska ravintoaineiden käsittely ja imeytyminen vie energiaa. Kultainen keskitie, eli sopivan kevyt mutta ravitseva lounas takaa energian, mutta ei aiheuta iltapäiväkoomaa.

Täydellinen työpäivän lounas on sopivan kevyt mutta ravitseva.
Vihreitä, paistettuja tofukuutioita, avokadoa ja parmesan-paloja. Tofukuutioiden tilalla voi käytää mitä tahansa proteiinin lähdettä.


Lounasravintolat miellettiin vielä muutama vuosi sitten enemmän isojen organisaatioiden työpaikkaruokaloiksi. Nykyään kuitenkin lähes kaikki ravintolat tarjoavat lounasta päivisin joko buffettina tai eri annosvaihtoehtoina. Tämä on mielestäni aivan mahtavaa! Uusimpana ilmiönä on ruokakaupoista saatavat itse koottavat ateriat. Meillä on siis lähes rajaton mahdollisuus saada terveellistä ja ravitsevaa ruokaa lounaaksi söitpä sitten työpaikalla tai ravintolassa! Jokaiselle löytyy jotakin vaikka eväiden tekeminen ei olisikaan sinun juttusi.

Toisten mielestä ravintolassa syödessä on vaikeaa syödä terveellisesti. ”Kun on niin paljon kaikkea hyvää tarjolla.”. Tämä on totta, mutta vielä enemmän erilaisia vaihtoehtoja on kaupassa tehdessäsi ruokaostoksia, eikö? Karkkihylly on usein sijoiteltu mukavasti siihen kassan viereen ja pullat on helppo napata samalla kun ottaa leipää. Mutta onneksi terveelliset houkutukset, kasvikset ja hedelmät, on usein sijoiteltu heti sisäänkäynnin jälkeen! JA sitten pitää vielä valmistaakin se ruoka.

Mielestäni ravintolassa valintojen tekeminen on siis todella paljon helpompaa kuin ruokakaupassa. Riittää että valitset oikein muutamista vaihtoehdoista ja saat valmiin aterian eteesi kannettuna. Voilá! Lähes kaikissa ravintoloissa on aina terveellinen salaattiannos vaihtoehtona. Ja vaikka tekisikin vähän epäterveellisemmän valinnan, on se kuitenkin järkevämpää kuin kuitata lounas kahvilla ja pussipuurolla.

Itse käytän jonkun verran myös kaupoista itse koostettavia salaatteja niin että kerään salaattipohjan deli-tiskiltä ja tuunaan sen itse kalalla, pavuilla ja linsseillä, kananmunilla tai edellisen illallisen jämillä (en syö punaista lihaa tai kanaa, mutta ne ovat toki myös hyvä lisä salaattiin ja niitä usein saakin delipisteistä). Kastikkeeksi valitsen aina pelkän oliiviöljyn ja leivän jätän usein kokonaan ottamatta. Useimmista pisteistä saa myös ruokailuvälineet, leipää ja kastiketta mukaan, joten mikäli et voi istua ruokapöydän ääreen vaan syöt ”on-the-go” niin sekin on mahdollista. Kuinka helpoksi lounastaminen onkaan tehty!

Terveellisen lounaan voi koostaa täydentämällä kaupan salaattipohjaa.
Salaattipohja odottamassa tuunausta. Seassa tummia vihreitä (rucola, pinaatti ym.), kaalisekoitusta (lehtikaali, punakaali, valkokaali), kvinoaa (=hitaita hiilihydraatteja), linssejä ja parsakaalia.


Söitpä sitten omia eväitä tai käyt ulkona lounaalla, syöt oikein valitessasi monipuolisesti ja herkullisesti lähes kaikki viikon tärkeimmistä aterioista!

Herkullista ja ravitsevaa kevättä toivottaen,
Lotta

Lue myös nämä