Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Läsnäoloa liikunnan kautta

Nykypäivänä ihmisten on vaikeaa olla tekemättä mitään, olla ainoastaan omissa ajatuksissa ja tässä hetkessä. Usein kotona ollessa on telkkari auki ja tietokone päällä. Kaupan kassajonossa pitää kaivaa kännykkä esiin ja päivittää kuulumiset naapurin Virtasen kanssa. Kuka katsoo aamubussin ikkunasta päivän esimmäisiä valon säteitä sen sijaan että tuijottaisi nenä kiinni kännykkää? Ajatukset ovat usein jossain muualla, menneessä tai tulevassa. Elämän virrassa on helppo olla huomaamatta niitä pieniä, arkisia ihmeitä ja maapallon kauneutta.

Liikunta on opettanut minut irtautumaan ajatuksista, jotka eivät pidä jalkojani nykyhetken pinnalla, vaan leijauttavat jo tulevaan tai kaivautuvat menneeseen. En ole ikinä ollut niin läsnä tässä hetkessä, kuin liikunnan parissa. Ei ole vain yhtä tai kahta lajia, jotka opettavat läsnäolon taitoa, vaan ihan jokainen laji vaatii keskittymistä nykyhetkeen. Juoksu on siitä kummallinen laji, että sitä voi harrastaa hyvin kerraten päässä olevia ajatuksia, mutta eniten siitäkin saa irti, kun oppii tunnistamaan tämän hetken ja nauttimaan siitä, kun jalat vievät, hengitys rullaa ja maisemat vaihtuvat. Parhaimmillaan pää voi tyhjentyä täysin ajatuksista ja ne ovat niitä parhaita flow-hetkiä. Muissa harrastuksissa nykyhetkessä pysyminen on helpompaa. Esimerkiksi suunnistus on laji, jossa oma suoritus heikkenee välittömästi, jos ajatukset harhailevat jonnekin muualle. Keskittymisen täytyy olla sataprosenttista karttaan ja maastoon, jotta pään ja jalkojen yhteispeli toimii. Ja kun rastit löytyvät, on myös harrastus kaikkein mielekkäintä, vaikka ei kilpaharrastaja olisikaan. Mielestäni missään muussa lajissa ei ole yhtä helppoa irtautua pään monimutkaisista ajatuksista, kuin suunnistuksessa. Se on oivaa päännollaustreeniä.

Juoksijoita
Bodom Traililla läsnäoloa parhaimmillaan. Kuva: Aapo Laiho / Bodom Trail

Myös hitaammissa lajeissa voi oppia olemaan läsnä tässä hetkessä. Joogassa vie oman aikansa oppia hiljentymään tunnin ajaksi ja päästää kaikki ylimääräiset ajatukset pois pään sisältä. Minulle ahaa-elämys syntyi erään konkreettisen hengitysharjoituksen kautta, jonka avulla pääsin läsnäolevaksi nykyhetkeen ja hengitykseen. Nykyään keskittyminen ja hiljentyminen tulevat helpommin, mutta jos on vaikeuksia, voin aina ottaa hengitysharjoituksen avuksi. Tykkään myös käydä Body Balance -tunnilla, jossa tehdään joogamaisia liikkeitä musiikin tahtiin. Tuo tunti on opettanut minulle musiikin vaikutuksen hiljentymiseen. Ennen musiikki oli minulle hyvin pitkälti taustalla olevaa melua, mutta nykyään osaan syventyä kuuntelemaan musiikkia. Musiikki pitää otteessaan ja silloin ei sovi tutkia kännykästä muiden sosiaalisen median päivityksiä. Liikunnan kautta olen siis oppinut läsnäolevuutta myös muina aikoina. 

Liikunnan ja urheilun avulla näytetään tunteita vapaimmillaan ja se on kaunista katseltavaa. Olin itse talkoolaisena Suomen suurimman polkujuoksun Bodom Trailin järjestelyissä helatorstaina. Mikään ei ole kauniimpaa, kuin aikuisiten ihmisten lapasenomaiset, aidot hymyt onnistuneen juoksun ja itsensävoittamisen jälkeen. Ne tuuletukset maaliviivalla, tuskaiset irvistykset loppusuoralla ja myös toki pettymyksen ilmeet, kun kaikki ei mennytkään suunnitelmien mukaan. Läsnäoloa parhaimmillaan. 

Lue myös nämä