Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Muista pysyä aktiivisena!

Monesti ne ihmiset, jotka eivät liiku, ihmettelevät, miten muilla riittää siihen aikaa ja tahtoa. Heidän valintansa saattavat olla päivän aikana seuraavanlaisia: autolla töihin, töissä iso annos buffet-ruokaa, iltapäivällä kotimatkalla kauppaan, kotona ruuanlaittoa, telkkarin katselua ja havahtumista iltauutisten jälkeen siihen, että olisi syytä mennä nukkumaan. Seuraavana päivänä sama juttu... ehkä mäkkärin kautta kotiin tällä kertaa, kun ei jaksaisi taas alkaa kokkailla?

Hetkonen! Päivän aikana olisi ollut jo monta fiksumpaa valintaa tehtävänä, jotka johtavat voimaannuttavampaan ja hyvätuulisempaan loppuratkaisuun. Mietitäänpä päivän kulku uudelleen. Aamulla herätys virkeänä, jonka jälkeen lähdetään pyöräilemään töihin. Töissä nautitaan kuppi kahvia, ja asetutaan pirteänä raittiin ilman ansiosta työpisteelle. Lounaaksi valitaan täyttävä salaatti sekä pala ruisleipää, jotta iltapäivänkin jaksaa pysyä aktiivisena töiden parissa. Iltapäivällä pyörä jätetään töihin ja hypätään bussin kyytiin. Jäädään bussista pois kilometriä ennen kotia, jotta saadaan kauppaostokset tehtyä. Kaupasta kävellään ostosten kanssa kotiin ja kokkaillaan terveellistä kotiruokaa runsaalla määrällä kasviksia. Näin ollen olo ei ole liian raskas mennäkseen vielä pienelle lenkille. Lenkin jälkeenkin on sopivasti energiaa ripustaa pyykkejä narulta pois ennen suosikkiohjelman katsomista telkkarista. Raittiin ilman myötä myös uni tulee huomattavasti helpommin, ja voi hyvillä mielin kaatua unten maille.

hiihtoladut
Hiihtoa arkena

Okei, koko päivän ei tarvitse välttämättä olla yhtä hyviä valintoja täynnä, mutta jos edes yksi tai kaksi valintaa tukevat aktiivista elämää, niin on kaikinpuolin mukavampi olla. Jokainen varmasti tietää, että liikunta ja hyvä ravinto sekä riittävä uni saavat koko olotilan mahtavaksi, mutta toteuttamisessa on ristiriitoja. Kannattaa muistaa, että jo pienillä valinnoilla saa omaa oloa kohotttua. Aktiivinen arki kun ei pelkästään auta fyysisesti parempaan oloon, vaan ennen kaikkea henkiseen hyvinvointiin. 

Jos illalla on vaikeuksia lähteä lenkille tai kuntosalille, niin mitä jos menisitkin suoraan töistä? Pakkaa reppuun pieni eväs ennen liikuntaa, niin treenaamaan lähteminenkään ei ole hankalaa. Jos aika on kortilla, niin mitä jos kävisit tekemässä omat lenkkisi lasten ollessa omissa harrastuksissaan? Tai työmatkaliikkuen? Ei aina tarvitse olla sitä tuntia, puoltatoista aikaa tehdä treeni, vaan lyhyempikin aika riittää, ja joinain päivinä pelkästään hyötyliikunta ja arjen aktiivisuus riittävät. Huomaat takuulla eron jo pienillä muutoksilla. Ja pienten muutosten ansiosta kehosi ja mielesi haluaa vähitellen lisää postiivista energiaa koneeseen, joten hetken päästä huomaatkin olevasi positiivisessa oravanpyörässä, josta ei välttämättä ole loppua. 

Hyvän olon tunteeseen jää koukkuun! Kannattaa kokeilla! :)

Lue myös nämä