Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon Top bar logo
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Päivän tärkein kysymys: miten nukuit?

Univaje on väsyttävän ikävä vaiva, jota on joskus verrattu myös humalatilaan. Tiedät varmasti sen usvaisen tunteen, kun huonosti nukutun yön jälkeen laahustat töihin ja yrität jotenkuten suoriutua tehtävistäsi. Jos et ole skarppina, teet virheitä, olet hidas, et todellakaan nauti työstäsi ja työn tehokkuus kärsii kokonaisvaltaisesti. Jottei tehokkuus kärsisi, yritysten pitäisi pitää hyvää huolta työtekijöidensä itsensäjohtamistaidoista ja tukea henkilöstöään niin, ettei univaje olisi suoraa seurausta työolosuhteista. Aamu tulisi aloittaa tärkeällä kysymyksellä "miten nukuit?" ja jos vastaus ei ole järin positiivinen, pitäisi miettiä syitä siihen, miksi yöunet menivät mönkään.

Ylen Prisma Studio yhdessä Helsingin yliopiston kanssa teetti reilu vuosi sitten suomalaisten väsymysoireita kartoittavan Väsykyselyn, jonka tulokset olivat huolestuttavat, kuten alla olevasta kaaviosta voi todeta. Reilusti yli puolet vastanneista, joita oli kokonaisuudessaan 16 500, koki olevansa aina tai lähes aina väsynyt ja vain 4 % nousi sängystä hyvin levänneenä. Tutkimusten perusteella selvisi, että aamuväsymys korreloi stressiin, sillä väsymys nostattaa stressihormoniarvoja, kun taas stressi huonontaa unen laatua. Oravanpyörä on siis valmis.

Kuva: Yle / Hans Weckman
Kuva: Yle / Hans Weckman

Miten unta sitten voisi parantaa? 

Unen laatuun vaikuttaa monien asioiden summa, kuten fyysinen aktiivisuus, ruokavalio, työn ja arjen välillä tasapainoilu, päivän rutiinit sekä erilaiset rauhoittumistavat. On helpommin sanottu kuin tehty se, että saisi kaikki edellä mainitut attribuutit toimimaan niin hyvin, ettei univajetta kertyisi.

Tasapaino työn ja arjen välillä. Pitää muistaa, ettei univaje johdu ainoastaan työelämään liittyvistä asioista. Olemme töissä vain 25 % viikkoon mahtuvista tunneista ja työajan ulkopuolella vietämme 75 % ajasta. Arki voi olla monelle melkoista suorittamista, joka voi vaikuttaa unenlaatuun. Töiden jälkeen pitää hoitaa pakolliset kotihommat, harrastukset sun muut. Viikonloputkin usein tuupataan täyteen kaikenlaista ohjelmaa, mitä ei välttämättä arkena ehdi tekemään. Tärkeää olisi, että työ- ja vapaa-aika olisivat balanssissa siten, ettei vapaa-aika olisi pelkkää suorittamista sekin, vaan olisi aikaa myös palautumiselle.

Rutiineja ja rytmiä päivään. Tapa tehdä töitä on muuttunut, ihmiset eivät ole enää sidottuja konttoreidensa työpisteisiin, vaan töitä on mahdollista tehdä etänä, vaikka kotikonttorilta tai kahvilasta käsin. Henkilöllä on entistä enemmän valtaa päättää, missä ja mihin aikaan työnsä tekee. Vaikka tämä saattaakin tuntua mukavan joustavalta, piilee etäilyssä se ongelma, että rutiinit sotkeutuvat, kun ei ole tiettyä aikaa, milloin työnsä suorittaa. Päivärytmit voivat sekoittua ilman rutiineja ja rytmittömyys taas saattaa aiheuttaa univajetta. Vaikka siis etäilisit, muista säilyttää tasainen päivärytmi.

Hyvin ansaittuja taukoja. Mukavakin työ voi väsyttää. Vaikka et millään haluaisi irtautua työpisteeltäsi, tee se, sillä työpäivän aikana pidetyt tauot ovat todella tärkeitä jaksamista ajatellen. Jos vietät tauon muiden seurassa, koittakaa pitää puheenaiheet sellaisissa aiheissa, jotka eivät koske töitä. Happi on myös hyvä keino edesauttaa palautumista työpäivän aikanakin: mene ulos happihyppelylle, kierrä vaikka kortteli. Päiväunetkin ovat oivallinen tapa pitää pientä breikkiä työpäivän aikana, jos osaa rajoittaa unet 10 - 20 minuuttiin. Lyhyet tehopäikkärit eivät vaikuta yöuniin mutta jos nokoset kovasti pääsevät venähtämään, niin voit olla varma, että uni ei tule kovin helposti iltasella.

Nuku hyvin, nouse sängystä viipyilemättä ja kysy itseltäsi "Miten nukuit?".

Lue myös nämä