Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Pidä itsestäsi huolta myös lomalla

Monella on varmasti jo loma alkanut tai häämöttää ainakin nurkan takana. Lomalla otetaan yleensä monen asian suhteen rennommin ja "nautitaan" elämästä. Monesti hyvät ruokailutottumukset unohtuvat ja treenitkin saattavat jäädä vähemmälle. Toki välillä kannattaa ihan vain levätä tai nauttia vaikka grillimakkarasta, mutta näitä ei kannata ottaa koko kesän tavoiksi. Kun kesälläkin liikkuu säännöllisesti ja herkuttelee kohtuudella, on loman jälkeenkin mukavampi taas palata arkeen.

Suosi kesällä marjoja

Näillä muutamilla vinkeillä pääset jo pitkälle ja olo pysyy freesimpänä läpi loman:

Kevennä kasviksilla: grillaus kuuluu kesää, mutta lihan ja makkaran sijaan kannattaa välillä panostaa kasviksiin tai esim. kalaan tai kanaan. Esimerkiksi parsa ja kesäkurpitsa ovat mainioita grillattavia.

Liiku säännöllisesti: kun liikkuu useamman kerran viikossa, on olo paljon parempi ja virkeämpi. Jos on hellettä, kevennä treeniä ja käy esim. juoksun sijaan kävelemässä. Sateella voi puolestaan hyvin panostaa lihaskuntotreeniin. Kesä on hyvää aikaa myös kokeilla rohkeasti uusia lajeja, käy vaikka puistojumpassa tai kokeile suppailua.

Panosta hyötyliikuntaan: käy kaupassa pyörällä, tee pihatöitä, kanna vedet mökillä, poimi marjoja tai leiki lasten kanssa pihalla. Kun omaa arkiaktiivisuuttaan kasvattaa, jää turha istuminenkin vähemmälle.

Nauti sesonkiruuasta eli panosta marjoihin ja vihanneksiin. Tuoreilla marjoilla on hyvä korvata välillä niitä hieman epäterveellisempiä herkkuja.

Juo vettä. Vesi on paras janojuoma eikä kerrytä turhia kaloreita niin kuin limppari tai terassiolut -ja siideri.

Tutustu matkoilla uusiin kohteisiin jalkaisin: uusia maisemia ihaillessa, tulee liikuttua kuin huomaamatta ja saa samalla hyvää hyötyliikuntaa.

Hyvää ja aktiivista kesää kaikille :)

Piia

Näytä kommentit Piilota kommentit
comments powered by Disqus
Liikunta

Joskus liikkuminen jää sairastumisen, loukkaantumisen tai muuttuneen elämäntilanteen vuoksi vähemmälle. Tauon jälkeen voi olla hieman vaikea taas palata treenien pariin, mutta kannattaa muistaa ettei kunto laske hetkessä. Liike tekee hyvää, joten uudella tsempillä vaan liikkeelle taas tauon jälkeen.  Lue lisää

Lue myös nämä