Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Syö! Ruoka lisää energiaa

Olen jo pitkään ollut aavistuksen näreissäni siitä kuinka joka lehti / artikkeli / taho toitottaa meille liikunnan ilosanomaa: liiku enemmän, liiku tehokkaammin, liiku niin voit hyvin, liiku ja jaksat paremmin, liiku niin laihdut - liiku liiku liiku! Miksi vastaavanlaista hyvinvointituputusta ei käydä ruoka-asioista - syömisestä? Miksi ravintokeskustelussa pinnalle nousevat vain dieetit, kaloreiden laskenta- ja kyttäily, rasvat, vähähiilihydraattisuus, gluteenittomuus, superfoodit tai muut ääri-ilmiöt?

Ruoka ja uni

Minusta kaiken tämän hyvinvointihöpötysmelun alle tuppaa jäädä todelliset faktat. Kuten, että ihmisellä on kaksi (2) henkiinjäämisen kannalta oleellista perustarvetta: ruoka ja uni. Ilman näitä peruspilareita on turha edes harkita liikunnan harrastamista. Itse tiedän tämän kokemuksesta. Vuoden ikäinen poikamme ei ole antanut meidän nukkua hyvin – vuoteen. Väsyneenä on ollut hyvin haastavaa nähdä itsensä lenkkipolulla kirmailemassa, ja se näky on jäänytkin toteuttamatta. Suosiolla.

Syö!
Ruoka-asiat ovat päinvastoin olleet merkittävässä roolissa jaksamisen kannalta. Jos huonosti nukuttujen öiden lisäksi olisin syönyt epäsäännöllisesti, juonut sokerijuomia, popsinut karkkeja tai leivonnaisia päivittäin, olisi omasta jaksamisesta sekä arjen pyörittämisestä tullut huomattavasti raskaampaa. Puhumattakaan kehosta.

Muista syödä! Säännöllinen ateriarytmi ja ruoka lisäävät energiaa
​Ruoka lisää energiaa kun muistaa syödä säännöllisesti. Tässä kuva hyvästä rytmistä. Sisällön suhteen olisi voinut tsempata mm. aamiaisen ja iltapäivän välipalan osalta. Kuvat otettu Nordic Diet Coach -ravintovalmennussovelluksella. PS. Huomaa "May the force be with you" -aamiaisleipä ;) ​

Säännöllinen ruokailurytmi on ollut avainasemassa oman jaksamisen optimoinnissa. Kätevänä apurina ruokarytminylläpitotalkoissa on ollut kehittämämme See How You Eat -mobiilisovellus. Sovellukseen voin itse määrittää minulle sopivat säännöllisen syömisen muistutusajat. Muutama tunti vierähtää yllättävän nopeasti! Muistutus havainnoi sen hienosti, ja siitä asiakkaammekin saavat ensimmäiset oppikokemuksensa.

Ruoka lisää energiaa!

Kun syö niin jaksaa. Sitähän lapsillekin toitotetaan. Totta joka sana. Vuosikausia minäkin aloitin päiväni pienen pienellä vajaalla soijajugurttipurkillisella ja kahvin juonnilla. Lounaaksi söin kevyen salaatin. Sitten ihmettelin kun iltapäivästä alkoi pilkkiminen. Verensokerinylläpitotalkoissa kului karkkia laittoman paljon. Oikeastaan vasta mobiilisovelluskehitystyömme myötä alkoivat palaset ruoka-asioista loksahtaa paikalleen. Oivallukset syntyivät erityisesti ruokaprosesseihin liittyen: säännöllisyydenprosessi ja annoksen kokoamisen -prosessi.

Ruoka lisää energiaa silloin kuin nämä 2 ehtoa täyttyvät:

  1. Moottori eli keho saa ruokaa säännöllisesti
  • 4-6 kertaa päivässä noin 3h välein

2. Annos on koottu monipuolisesti ja tasapainoisesti noudattaen lautasmallia

  • Puolet lautasesta täynnä kasviksia, vähärasvainen proteiinin lähde ja laadukkaita kuiturikkaita viljoja

Kokeile parin viikon ajan! Pian huomaat saavasi lisää energiaa arjen haasteisiin. Kilotkin alkavat karista vyötäröltä (mikäli ylimääräisiä kiloja on kertynyt epäsäännöllisen syömisen myötä). Syö niin jaksat!

Ruokatalkooterveisin,

Mia

founder @ Health Revolution Oy

VINKKI 1: Lataa tästä itsellesi ilmainen apuri säännölliseen syömiseen.

VINKKI 2: Jos haluat haastaa itsesi myös lautasen sisällön kehittämisen osalta, suosittelen hankkimaan Nordic Diet Coach -valmennuksen. Opit samalla terveellisen syömisen perusteet. Se löytyy täältä. 

Näytä kommentit Piilota kommentit
comments powered by Disqus
Ravinto

Väsymys ja stressi ovat hyvin yleisiä tuntemuksia ihmisten arjessa. Väsymys ei auta meitä tekemään parempia valintoja ruokapöydässä. Omista toimintatavoista tietoiseksi tuleminen auttaa eteenpäin. Tasapainoinen syöminen vähentää väsymystä.  Lue lisää

Lue myös nämä