Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Taukojumppa

Teitpä töitä sitten istuen tai seisten, pitemmän päälle mikään samassa asennossa oleminen ei tee hyvää. Verenkiertoa elvyttävä ja mielen pois työasioista vievä taukojumppa on oiva tapa viettää kahvitauko.

Meillä Smartumilla jumpataan lähes päivittäin iltapäivisin kun lounas on laskeutunut ja ip-väsymys alkaa hiipiä. Tässä helppo taukojumppa toteutettavaksi vaikka omalla työpisteellä:

PERUSASENTO
Istu tuolilla ryhdikkäästi, mieluiten ilman kenkiä, jalkapohjat lattiassa.

Perusasento

KESKITTYMINEN
Laske kämmenet reisille ja sulje silmät. Tunne miltä lattia tuntuu jalkojen ja reidet käsien alla. Käytä tähän muutama minuutti. Jos tuntuu että ajatukset lähtevät harhailemaan (niin tulee erittäin todennäköisesti käymään ja se on täysin normaalia!), palauta ajatukset lempeän päättäväisesti kosketusaistiisi ja tuntemuksiin kämmenissä ja jalkapohjissa

JALKOJEN ELVYTYS
Ojenna jalat suoraksi eteen, ojenna ja koukista nilkkaa ja kipristele varpaita 5-10 kertaa. Kutsumme tätä toimistolla barbi-apinanjalkaharjoitukseksi.

Nilkka ojennettuna + varpaat pystyssä = barbijalka
Nilkat koukussa + varpaat kippurassa = apinanjalka (Huom! Suun mutristaminen helpottaa varpaiden kipristelyä)

SELÄN ELVYTYS, sivutaivutukset
Laske jalat alas ja nosta kädet ylös kohti kattoa. Risti sormet mutta jätä etusormet pystyyn. Nosta hartiat korviin ja kurota käsillä mahdollisimman ylös. Paina lantion vasen puoli kiinni istuimeen ja taivuta selkää vasemmalle kädet ylhäällä. Pidä asento yhden hengityskierron (=sisään- ja uloshengitys) ajan, nosta kädet ylös ja tee sama toiseen suuntaan. Tee vuorotellen rauhallisesti liikkuen 5-10 kertaa.

Sivutaivutus

SELÄN ELVYTYS, kierrot
Nosta kädet kaktusasentoon (kädet vaakatasossa, koukista kyynärpäät niin että käsivarsi on pystysuorassa ja kämmenet osoittavat eteen) ja ajattele että napasi johtaa liikettä kun kierrät rintakehää oikealle. Jälleen vastakkainen lantion puoli painuu kiinni istuimeen. Kun olet tehnyt kiertoliikkeen keskivartalon lihaksilla niin pitkälle kuin pääset, laske kädet alas: vasen käsi oikean reiden päälle, oikea käsi selkänojan taakse. Ajattele että viet oikeaa lapaluuta kohti selkärankaa ja vasenta lapaluuta poispäin selkärangasta, kierto syvenee. Pidä asento muutaman rauhallisen hengityskierron ajan. Toista toiselle puolelle.

Kaktuskädet
Kierto elvyttää verenkiertoa koko selkärangassa

RANTEIDEN JA OLKAPÄDEN ELVYTYS
Risti sormet ja pyörittele ranteita 10 molempiin suuntiin. Vaihda sormien ote ja toista. Laske kädet vapaaksi kehon vierelle ja pyöritä hartioita etukautta ympäri, mahdollisimman laajaa ja hidasta liikettä. Anna käsien liikkua rentoina liikkeen mukana.

KESKITTYMINEN
Päätä harjoitus lyhyeen rauhoittumiseen ennen työpisteelle paluuta.

Tämä harjoitus kestää noin 10minuuttia ja palauttaa niin kehon kuin mielenkin työpöydän ääressä olemisen erilaisista rasitteista :)

Mukavia taukohetkiä ja virkeitä työpäiviä toivotellen,

Lotta

Lue myös nämä