Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Urbaani meditaatio

Mitä on meditointi?

Mielikuvissa meditaatio on ehkä edelleenkin jotain mystistä ja itämaista, vaikka sen suosio on kasvanut ja hyötyjä esimerkiksi aivoihin, kipuun ja unettomuuteen on tutkittu enenevissä määrin. Itselleni meditaatio on itsen kohtaamista ja pysähtymistä, jooginen harjoitus jonka voin tehdä missä tahansa.

Wikipedia kuvailee asiaa mielestäni ytimekkäästi näin:

 "Meditaatio on harjoitus, jossa yksilö kehittää sisäänpäin kääntyneen itsetarkkailun muodossa omaa mieltänsä, tai harjoittaa erilaisten tietoisuuden tilojen saavuttamista. Päämääränä voi olla saavuttaa jotain hyötyä, oppia tiedostamaan mielen sisältö ilman että indentifikoituu siihen, tai pelkkä harjoitus itsessään voi olla jo päämäärä.

Meditaatio terminä viittaa suureen kirjoon erilaisia harjoituksia, jotka voivat olla rentoutumisesta, sisäisen energian tai elämänvoiman (qi, ki, prana, jne.) selkeyttämistä tai myötätunnon, rakkauden, kärsivällisyyden ja anteeksiantamisen kehittämistä.

Meditaation päämääränä on kyetä ylläpitämään jatkuvasti tyyni ja vahvasti keskittynyt mielen tila, jolla pystyy ylläpitämään oman hyvinvointinsa ja onnellisuutensa missä tahansa elämänvaiheessa, tilanteessa tai aktiviteetissa."

Kyse ei ehkä sittenkään ole mistään kovin mystisestä vaan oikeastaan aika tavoittelemisen arvoisista asioista kuten onnellisuus ja hyvinvointi. Pysähtyminen ja rauhoittuminen on luonnollisesti helmpompaa mahdollisimman rauhallisessa ympäristössä josta huokuu rauha ja tasapaino. Siis kaikkea muuta mitä Helsingin keskusta tarjoaa vappuaattona.

meditaatio
Järven rannalla on helppo meditoida

Urbaani meditaatio. What?!

Meditaation merkitys ja hyödyt kasvavat erityisesti nyky-ympäristössämme jossa ärsykkeiden määrä on valtava ja keho sekä mieli kuormittuvat jatkuvasti uusista impulsseista. Hetken, vaikka vaan muutaman minuutin, pysähdys on pieni askel kellon viisareille mutta iso askel hyvinvoinnille. Voisikin sanoa että meditointi on sitä tärkeämpää mitä vilkkaammassa ympärisössä olet.

Ensimmäisessä urbaanissa hengähdyshetkessä (kyllä, Helsingin keskustassa, vappuaattona) keskityttiin aluksi kuuloaistihavaintoihin; ympäriltä kuuluviin ääniin, ensin kauempaa ja sitten lähempää kuuluviin. Aistihavaintoja ei analysoitu tai niihin ei jääty kiinni, vaan ajatusten, tunteiden ja aistihavaintojen annettiin ikäänkuin lipua ohi. Lopulta keskityttiin oman kehon välittömässä läheisyydessä oleviin ääniin ja viimeiseksi siirryttiin kehon sisälle "kuuntelemaan". Tällaisella keskittymisharjoituksella meditointi tuntuu "helpommalta", mielen tyhjentäminen on aika advanced tekniikka ja jo sen ajatteleminen saa ajatukset kohisemaan. Erityisesti tässä ajassa. Tämän reilun 30 minuutin ohjatun harjoituksen jälkeen olo oli aika taivaallinen (30min tuntuu todella lyhyeltä ajalta kun ohjaus oli ammattitaitoista!). Yllätyin miten kaikki kaupungin kiireestä kertovat äänet ja hektinen tunnelma ikäänkuin kaikkosivat kauemmas ja kykenin olemaan pysähtyneessä tilassa kohtaamassa itseni. Wau.

Meditaatio
Urbaania keskittymistä oleelliseen

Urbaanin meditaation harjoituksia voisi hyödyntää vaikkapa toimistoilla ja avokonttorissa tai vaikkapa kaupan kassajonossa, kaikkialla missä aistiärsykkeitä on runsaasti.

Meillä Smartumin toimistolla pidetään hengähdyshetkiä aina tarpeen vaatiessa päivittäisten taukojumppien yhteydessä tai sen sijaan. Erityisen tiukan päivän keskellä pieni meditaatioharjoitus voi pelastaa loppupäivän!

Seuraava kaupunkimeditaatio ja urbaani hengähdyshetki järjestetään huomenna 26.5.2016 Helsingissä Kauppatorilla. Lisätietoja löydät facebook-sivulta täältä.

Rauhallisia hetkiä toivottaen,
Lotta

ps. Sara W. Lazarin tutkimukset meditaatiosta ja mindfulnessista löytyvät täältä ja täältä

Lue myös nämä