Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Urheiluvammat ovat suunnitteluvirheitä

Kun on treenannut hevosten kanssa, on oppinut, että erilaiset rasitusvammat ovat joko seurausta huonosti suunnitellusta treenistä tai onnettomuuksia. Siksi kuulostaa typerältä, kun ihmiset hokevat "urheilija ei tervettä päivää näe" -manraa perustellakseen sitä, että repivät typerällä treenillä itsensä rikki. En ole ihan varma, miksi ihmiset ajattelevat, että treeni on ollut hyvä vain, jos sattuu eikä jaksa enää yhtään mitään. Ehkä television taidokkaasti leikatut laihdutus- ja treenausohjelmat edesauttavat tätä: niissähän aina treenataan keuhkot pihalle, sitten repsahdetaan herkuttelemaan, tarvitaan tsemppausta ja lopulta noustaan vaa´alle ja voitetaan palkintoja. Mutta oletteko huomanneet, että niissä ei kukaan koskaan vammaudu? Kotisohvalla onkin helppoa leikata itsensä peruskunnon kehittämisen yli ja ryhtyä repimään kovatempoisia treenejä silloin tällöin. Se ei kuitenkaan ole oikotie onneen. Se on oikotie saikulle.

Kovenna omaa treeniäsi - älä tee muiden kovia treenejä

Ilman hevosten kanssa opittua ajatusmallia voisin kuvitella itsekin kuuluvani niihin, jotka juoksevat itseensä monenlaisia rasitusvammoja ja -murtumia, ovat jatkuvasti jumissa ja joutuisivat jojottelemaan treeniensä kanssa. Innostun helposti ja kyllästyn vieläkin helpommin. Hevoset ovat onneksi opettaneet, että vain pikku hiljaa treeniä koventamalla voi tehdä tervettä tulosta. Toki aina välillä pitää vähän käydä kolkuttelemassa oman kestävyyden rajoja, mutta se pitää tehdä suunnitellusti. Yhdellekään hevosihmiselle ei tule mieleen lähteä tuosta noin vain hyppäämään hevosensa kanssa jotain vaativaa esterataa, jos sellaisia ei ole aikaisemmin tehty. Tai lähteä tekemään raskasta hankilaukkaa tai pitkäkestoista maastolaukkatreeniä tuosta noin vain ja kuvitella, että se jollain tapaa auttaa ylläpitämään terveyttä. Kyllä se hevonen yleensä yrittää ja suorittaakin, mutta loukkantumisten riski kasvaa. Hevonen on kyllä luotu liikkumaan, mutta jos ihminen pitää sitä vuoroin täysin paikallaan karsinassa ja vuoroin liikkeessa, ihmisen pitää ymmärtää kantaa vastuu sen treenien järkevästä suunnittelusta eikä verrata sitä alati liikkeessä olevaan villihevoseen.

Hautaeste on maahan kaivettu monttu, mutta joskus siinä on hevoselle henkisesti enemmän hypättävää kuin korkeassa esteessä

Se, että on hyvä jossain urheilulajissa ei tarkoita, että se automaattisesti se parantaisi suoritusta muissa lajeissa. Rataesteitä kuin vettä vaan hyppävä  hevonen ei välttämättä ole kotonaan maastoesteillä eikä ymmärrä varoa jalkojaan. Ja vaikka sanon itsekin juoksevani, jotta saksaisin ratsastaa paremmin,  voin tulla paremmaksi ratsastajaksi vain ratsastamalla enemmän. Yhtä lailla sekään, että jaksaisin jumpata kaksi aerobictuntia putkeen ei tarkoita, että jaksaisin juosta yhtäjaksoisesti edes yhden täyden tunnin. On kysymys eri lajeista.

Joitain aikoja sitten kävin sisareni houkuttelemana lihaskuntopiiri-jumpassa. Tässä hulluuteni kulminoitui: menin ja tein täysillä, koska olinhan vastaavantyyppisiä treenejä tehnyt joskus. Sitten alkoi pyörryttää, oksettaa ja oli pakko hidastaa tahtia. Meni melkein viikko, enne kuin lihasjumit katosiavat kropastani. Se oli tyhmää. Miksi ihmeessä kuvittelin, että minä voin pilkkoa jonkun toisen treenistä yhden palasen ja selvitä siitä jotenkin kunnialla? Treenikaverit olivat treenanneet samaa hommaa useamman kerran viikossa, kuukausitolkulla.

Juoksukirja on tuonut tulosta

Kirjoitin alkuvuodesta, että alamme juosta kirjan avulla. Pärnulaisessa hotellihuoneessa joululomalla pitsan kanssa tehty juoksusuunnitelma on toiminut. Ainoa vamma on ollut se, että vaihtaessani nastalenkkarit kesälenkkareihin, asentomuutos aiheutti lihasjumin jalkapöytään. Sitä olen hoitanut hevosen linimentillä.

Puolimaraton odottaa toukokuussa. Aloitimme tammikuussa 3,2 kilometrin lenkeistä. Olemme pyrkineet juoksemaan keskimäärin neljä lenkkiä viikossa. Tällä hetkellä teemme joka viikko ainakin yhden lyhyehkön (6,5km) kovatempoisen treenin (intervallitreenin), yhden perusjuoksutreenin (8-10km) ja yhden pidemmän perusjuoksutreenin (12-17km). Lisäksi palauttelemme yhden lyhyen (3km) treenin verran. Viikossa kilometreja kertyy vähintään 25. Jouluna puuskutin, nyt pystyn ylläpitämään perusjuoksussa 9,5km:n tuntivauhtia melko kevyesti. Lisäksi ratsastan pari-kolme kertaa viikossa. En puuskuta sielläkään. Kun ensimmäinen 17km:n lenkki läsähti mittariin helmikuussa, oli helppo uskoa pystyvänsä juoksemaan puolimaratonilla toukokuussa. Sen jälkeen ohjelmassa seuranneella taukoviikolla piti ihan pakottaa itsensä pysymään aloillaan.

Välitavoite on siis saavutettu. Ja mitäs muuta? Kilometrejä on vuoden alusta kertynyt reilut 200. Vyötärönympärys on kaventunut 15cm ja paino pudonnut 5kg. Minulla ei ole sykemittaria eikä muitakaan härpäkkeitä. En kuuntele musiikkia juostessani. Tuntuu hyvältä tulla kotipihaan ja tajuta, että olisin jaksanut juosta pidempääkin.

Hevosten kanssakin lopetetaan, kun ne voivat olla tyytyväisiä itseensä.

Tästä lähdettiin joulukuussa
Näytä kommentit Piilota kommentit
comments powered by Disqus
Liikunta

Surffauskurssilla oltiin niin jännän äärellä ja niin epämukavuusalueen ulkopuolella, ettei tottakaan. Olen katsonut tappajahaini; totta kai ymmärsin, että 36-vuotiaana olin ehkä ensimmäistä kertaa todellinen saalis! Silti surffaus voisi hyvitä korvata lempilajini ratsastuksen. Edellyttäen, että asuisin muualla kuin Suomessa.  Lue lisää

Ravinto

Uskallanko alkaa syödä enemmän? Televisio ja netti ovat pullollaan erilaisia kitudieettejä, jotka ovat syöpyneet minunkin ajatuksiini : syö pelkkää parsakaalia ja manteleita. Syö pelkkiä pussikeittoja. Juo pelkkää pesuaineen makuista litkua. Liikkumalla et voi laihtua. Vain vähentämällä kaloreita voit laihtua. Mutta jos et syö, et voi laihtua. Karppaa. Vältä rasvaa. Syö hyvää rasvaa. Hiilareilla jaksat. Hiilareilla lihot. Laihtuminen. Lihominen. Fitness. Kuka puhuisi jaksamisesta? Onko vaaka ainoa mittari.  Lue lisää

Liikunta

Ihminen haluaa juosta sitten, kun hänellä on paikka, mistä hän haluaa äkkiä pois. Ja kun lapset ovat syntyneet, elämä on jysähtänyt aloilleen ja työt stressaavat, mikään ei ole niin ihanaa kuin juokseminen. SIksi nelikymppiset kansoittavat kaikki puoli- ja täysmaratonit.  Lue lisää

Lue myös nämä