Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Väsynyt syö väärin

Oletko usein hieman huonolla energialla, jokseenkin nuutunut ja voimaton? Jokainen aamu toivot että olisi jo ilta? Nukutko huonosti? Mikään ei oikein iske? Mahdollisesti olet väsynyt? Päivät tuntuvat kiireisiltä? Stressi vaivaa? Tuleeko syötyä fiksusti?

Turha kuvitella, että väsyneenä ruokailut olisivat nappivalintoja. Päinvastoin, väsynyt keho ja mieli valitsevat väärin tilanteessa kuin tilanteessa.


Väsymys ajaa ihmisen seuraaviin tekoihin:
 

Kaupassa

  • poimimaan tavarat kiireesti autopilotilla
  • mahdollisesti viimeistään kassalla hieman nälkäisenä nappaamaan korkean sokeri- ja korkeakaloripitoisen herkun heti syötäväksi

Lounasbuffetissa

  • valitsemaan isoimman ja rasvaisimman pasta-annoksen

Iltapäivällä

  • nappaamaan kahvin kanssa tarjolla olevan donitsin

Kauppareissu-, lounasbuffetti- ja iltapäiväkahvitoiminta johtaa

  • samaan vanhaan väsyttävään ruokaan, jota olet aina tottunut syömään
  • nopeaan verensokerin nousuun ja laskuun
  • väsymyksen, mielialanvaihtelun ja syömiskierteen lisääntymiseen
  • pitkällä aikavälillä mahdollisesti painonnousuun
Kiire ja stressi altistaa huonoille ruokavalinnoille.
Kiire ja stressi altistaa huonoille ruokavalinnoille.

Oikeanlainen syöminen auttaa nostamaan energiatasoja. Muista siis nämä:

  • säännöllinen ruokarytmi
  • erityisesti kunnon aamupala, aamupäivän välipala, lounas ja iltapäivän välipala
  • kasviksia ja hedelmiä
  • laadukkaita kuiturikkaita hiilihydraatin lähteitä, ei liikaa eikä liian vähän
  • juomaksi vettä - 10 kertaa 2dl vesilasi päivässä
Säännöllinen ruokarytmi varmistaa järkevät valinnat helposti.
Säännöllinen ruokarytmi varmistaa järkevät valinnat helposti.

Väsymys. Se on aina merkki jostain.

Jos sinua väsyttää usein, pohdi ainakin seuraavia:

  • Vaatiiko nukkuminen tarkennusta? Nukunko riittävästi? Riittävän hyvin?
  • Onko työ liian kuormittavaa? 
  • Onko lomat pidetty ajallaan?
  • Palautuuko mieli? Palautuuko keho?
  • Onko treenit liian kovatehoisia? Onko syömämäärät suhteutettu treenimääriin? 
  • Vai tuleeko syötyä liikaa kerralla? Ovatko annokset tasapainoisia?

Koska väsymys ja stressi ovat tämän päivän vitsauksia, teimme niistä esikoiskirjaamme kokonaisaisen luvun. Väsymysluvussa paneudumme ruokailun aiheuttamiin väsymyksen tunteisiin. Toisessa stressin aiheuttamiin haasteisiin suhteessa järkevään syömiseen.

Energiaa ja iloa arkeesi.

Mia 

perustaja @ Health Revolution Oy

Health Revolution Oy kehittää tutkittuun tietoon perustavia helppokäyttöisiä ravintovalmennuskonsepteja. Haluamme auttaa ihmisiä ymmärtämään tasapainoisen syömisen salat kiireiseen arkeen sopivalla tavalla.

Tutkimukset osoittavat, että ylipainon taustalta löytyy kaksi selittävää syytä: epäsäännöllinen ruokarytmi ja korkea energiset ruoka- ja juoma-annokset. Sovelluksiemme avulla opetamme säännöllistä ruokarytmiä ja sen hyötyjä tasapainoisten ruokatapojen löytämisessä. On eri asia tietää, että kasviksia pitäisi syödä kuin syödä niitä. See How You Eat Coachin sydämet kertovat nopeasti todellisuuden.

Health Revolution nimi kumpuaa yksinkertaisesta vaikuttavuudesta: säännöllinen syöminen lisää hyvinvointia ja energiaa. Yksi asia, jolla on merkittävä vaikutus. Helppoa ja yksinkertaista. Olemme laihdutuskuureja vastaan. Pysyvän tasapainoin puolesta

www.seehowyoueat.fi

http://seehowyoueat.fi/8020-ruokavaliotyokirja/

Näytä kommentit Piilota kommentit
comments powered by Disqus

Lue myös nämä