Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Viisi vinkkiä juoksun aloittamiseen

Kevät etenee vauhdilla ja aurinkoiset kelit ja sulat tiet tuntuvat houkuttelevan taas runsaasti ulkoilijoita. Jos olet tähän mennessä tehnyt lenkit kävellen, mutta haaveilet juoksusta, lue alta muutama helppo vinkki, joilla pääset hyvin alkuun.

  • Aloita maltilla. Juokse siis ensimmäisten viikkojen lenkit niin hitaasti, että lenkin jälkeen tuntuu, että olisit jaksanut pidempäänkin. Jos et ole aikaisemmin juossut, on aluksi hyvä yhdistellä kävelyä ja juoksua. Kokeile esimerkiksi aluksi 30 minuutin lenkkiä niin, että kävelet ja juokset aina vuorotellen kaksi minuuttia. Jos tämä tuntuu liian helpolta, pidennä ensi kerralla lenkin kestoa tai lisää juoksun osuutta. Lisää lenkin pituutta ja vauhtia maltilla.
  • Lepää tarpeeksi. Älä siis juokse monena peräkkäisenä päivänä, jos et ole siihen tottunut. Kolme lenkkiä viikossa on aloittelijalle jo hyvä määrä ja sillä kunto jo kasvaa. Muista myös kehonhuolto, koska aluksi jalat kipeytyvät helposti. Muista lepopäivien lisäksi myös venyttely ja hieronta.
  • Panosta kenkiin. Osta juoksuun tarkoitetut kengät ja suosi hengittäviä vaatteita. Moni pukee juoksulenkille usein liikaa päälle, yleensä vaatetta on silloin sopivasti, kun lähtiessä on hieman kylmä.
  • Aseta tavoite. Monia tavoite motivoi liikkumaan. Aseta tavoitteesi kuitenkin tarpeeksi matalalle, jotta sen saavuttaminen on oikeasti mahdollista.
  • Syö ja juo tarpeeksi. Jos esimerkiksi juokset lenkin iltapäivällä, huolehdi siitä, että olet päivän aikana syönyt tarpeeksi. Jos energiavarastot ovat tyhjät, juoksu tuskin kulkee parhaiten. Muista myös juoda vettä tasaisesti päivän aikana sekä ennen että jälkeen lenkin.
Aloita juoksu maltilla.

Jos juoksu tuntuu aluksi vaikealta, niin älä kuitenkaan luovuta. Kunnon kohottaminen vaatii aikaa, mutta säännöllisellä lenkkeilyllä tulet varmasti pääsemään pitkälle. Tsemppiä kevään treeneihin!

Juoksuterveisin: Piia

Näytä kommentit Piilota kommentit
comments powered by Disqus
Liikunta

Joskus liikkuminen jää sairastumisen, loukkaantumisen tai muuttuneen elämäntilanteen vuoksi vähemmälle. Tauon jälkeen voi olla hieman vaikea taas palata treenien pariin, mutta kannattaa muistaa ettei kunto laske hetkessä. Liike tekee hyvää, joten uudella tsempillä vaan liikkeelle taas tauon jälkeen.  Lue lisää

Lue myös nämä