Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Blogit

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Viisi yleistä harhaluuloa ryhdistä

Vinkit hyvään ryhtiin

Tee pieni harjoite kanssani, nouse seisomaan tavallisesti, älä tee heti mitään korjausliikkeitä vaan mieti jalkapohjista alkaen, miten kehosi asettuu. Kun olet hahmottanut asentosi, korjaa sitä hyvään ryhtiin, sellaiseksi kuin juuri sinä sen miellät. Miltä nyt tuntuu?

Lähdetään nyt yhdessä kohta kohdalta miettimään yleisiä ryhdin harhaluuloja.

Nämä viisi ovat yleisiä virheasentoja. Kerron jokaiseen sen oikean asennon. Voit koittaa itse asentoja aina lukiessasi eteenpäin, näin huomaat miltä ne tuntuvat.

Kun seisot niin sanotusti ryhdissä, helposti...

...polvesi ovat yliojentuneessa asennossa.

Polvien ei kuulu olla suorina vaan neutraalissa asennossa. Yliojennuksessa jännität vääriä lihaksia ja koko kehosi tasapaino muuttuu siitä ylös- ja alaspäin mentäessä. Siitä voi seurata yllättäviä vaivoja aina niskaan asti.

...peppusi on pitkällä pyrstöllä.

Tämä on usein naisten ongelma, ristiselän notko korostuu. Lantion asennon kuuluu olla neutraali niin, että lantiosi asettuu keskiasentoon. Näin lihakset tukevat sinua oikein. Säästyt selkävaivoilta ja turhilta kireyksiltä. Toinen ääripää on eteenpäin työntynyt lantio, jota voi ehkä nähdä rehvakkaiden miesten askelluksessa.

...rintakehäsi on vedetty rottingille.

Rintakehän kuuluu olla avoinna, se on totta, muttei yliojennuksessa. Jos vedät rintasi ns. yliojennukseen, väännät lantiotasikin väärään asentoon.

...olkapääsi on vedetty taakse.

Hartialinjasi oikea asento on neutraaali, jossa olkapään keskipiste on sivusta katsottuna korvasi kohdalla. Toinen ääripää on hartioiden kääntyminen eteenpäin, eikä tämä lysy asento tee hyvää lihaksiisi eikä yleiseen kehosi ilmeeseen.

...kohotat päätäsi ja leukasi nousee yläviistoon.

Tämä on se "nenä pystyssä" tai "leuhka" asento. Pään kuuluu asettua ylimmän nikaman päälle rennosti kellumaan. Leuan linja ei saa nousta ylös. Yleinen asento nykyään on leuan kääntyminen alas, oletpa koneella tai kännykällä, huomaat sen. Se on someniska. Kumpikin ääripää aiheuttaa niska-hartiavaivoja ja jopa päänsärkyä.

Hahmotitko itsessäsi nämä väärät ja oikeat asennot? Huomaatko missä sinulla on hienosäädölle varaa. Kiinnitä päivän aikana asentoihisi huomiota ja korjaa niitä.

Jos haluat oppia lisää ryhdin rakentamisesta pienin helpoin oivalluksin, ohjaan mielelläni sinua kohottautumaan parempaan ryhtiin aina poskipäitäsi myöden. Olen kehittänyt (c)KaunisNainen -metodin. Kun alat hamottaa kehosi virheasentoja, pienillä vinkeillä ja ohjeilla, kasvat pituutta, nikamien väleihin tulee hieman lisää tilaa. Säästyt turhilta lihassäryiltä selän, hartioiden ja niskan alueilla. Päänsärkykin voi hävitä, kun pääsi asento on oikea.

Mainitsin poskipäät, kyllä! Sinulla on kasvoillasikin lihaksia, joten saamme näyttämään sinut virkeämmältä. Maan vetovoima vetää ilmettämme alaspäin, taistellaan sitä vastaan. Taistelu hyvään ryhtiin lempeästi voi siis alkaa!

Eveliina Rusi

Kirjoittaja on Smartum-verkostoon kuuluvan Eveliinan Polun perustaja. Lisää tietoa oman hyvinvoinnin edistämiseen löytyy Eveliinan blogista sekä Kaunis Nainen -verkkokursseista.

Lue myös nämä