Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

4 x muutos

Digipaasto, siivoaminen ja oleminen antavat tilaa luovuudelle.

Pidä tauko mediasta

TÄNÄÄN — Havainto: media, sosiaalinen media sekä erilaiset älylaitteet ohjaavat olemistasi päivän aikana enemmän kuin haluaisit. Avaat tietokoneen pian herättyäsi, selailet puhelinta matkalla töihin ja liikut sosiaalisessa mediassa pitkin päivää töitä tehdessäsi. Ilmiötä kutsutaan infomaniaksi.

HUOMENNA — Kokeile päivän, kahden tai yli viikonlopun mittaista taukoa. Nauti elämästäsi ja keskity konkreettisiin asioihin, joista pidät. Ota mukaan rauhoittava hiljaisuus.

Smartumin Lotta kokeili digipaastoa kesällä. Lue, kuinka kävi.

Huolehdi aivoistasi

TÄNÄÄN — Myös aivot tarvitsevat toimiakseen tekemättömyyttä, lepoa ja taukoa informaatiotulvasta.

HUOMENNA — Ajatuksemme ovat kirkkaita, energiaa vapautuu ja luovuutemme herää, kun muistamme tietoisesti pitää taukoa koneiden ja sosiaalisen median käytöstä. Kiireen tuntu katoaa ja syntyy tilaa uudelle.

Siivoa kasat ympäriltäsi

TÄNÄÄN — Alituinen mediankäyttö heikentää kykyämme keskittyä käsillä oleviin asioihin. Tavarakasoilla ympärillämme voi olla yhtä kuormittava vaikutus. Vastaavasti niiden siivoaminen keventää merkittävästi oloamme.

HUOMENNA — Tyhjä tila – olipa kysymys tilasta ympärillämme tai tilasta kalenterissamme ja ajatuksissamme – vapauttaa energiaa asioihin, joista nautimme.

Ole tekemisen sijaan

TÄNÄÄN — Loikoile ja ole – tekemisen sijaan. Hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta on tärkeää, että tekeminen ja oleminen ovat tasapainossa. Aina ei tarvitse tuottaa, myös luovia taukoja tarvitaan.

HUOMENNA — Energiasi palautuu ja tasoittuu, kun suot itsellesi loikoilua ja tekemättömyyttä. Idea on sama kuin urheilussa: suurin kehitys tapahtuu, kun annamme kehollemme riittävästi aikaa palautua.

Vinkit on alun perin julkaistu Smartumin hyvinvoinnin talouslehdessä 1/2015.

Lue myös nämä