Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

5 vinkkiä arjessa jaksamiseen

Hektistä arkea on helpompi jaksaa, kun päästää hetkeksi irti ja tekee jotain ihan muuta. Yksi unohtaa arjen kiireet parhaiten tanssin pyörteessä, toinen luonnon helmassa, kun taas kolmannelle riittää kunnon naurut.

1. Oma hyvinvointi edellä

Oleminen ja rauhoittuminen auttavat arjessa jaksamiseen.

"Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen auttaa minua jaksamaan arjessa. Fyysisen hyvinvoinnin perustana ovat ruoka, treeni ja lepo. Tärkeintä on tasapaino, eli kaikkea sopivassa suhteessa. En ole nykyisin niin ehdoton ruuan tai treenin suhteen, mitä ennen olin, vaan sallin itselleni välillä herkkuja ja laiskotteluakin. Henkisellä puolella voimaa arkeeni antaa läheisten kanssa vietetty aika. Nykyään varaan aikaa myös ihan yksin olemiselle ja rauhoittumiselle. Silloin pistän puhelimen kiinni ja olen vain.”

Jutta Gustafsberg, fitnessvalmentaja ja yrittäjä

2. Liikuntaa en vaihda

Liikunta auttaa jaksamaan arjessa.

”Minua arjessa auttaa jaksamaan liikunta. Vähintään puoli tuntia päivässä kevyttä hikeä saa aivot toimimaan paremmin. Liikkuessa asiat jäsentyvät, ongelmat ratkeavat ja fiilis kohenee. Ei ole väliä, miten liikkuu, kunhan liikkuu. Itse juoksen, pyöräilen, käyn kävelyllä koiran kanssa, pelaan golfia tai hakkaan puita mökillä. Liikunta toimii myös yhteisöllisyyden vahvistajana työyhteisössä, ja sen takia suosittelenkin RunFest-tapahtumaa kaikille yrityksille.”

RunFest-tapahtumien järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Antti Pihlakoski

3. Nauru päivässä

Kunnon naurut ovat arjessa jaksamisen perusta.

"Mielestäni arkisia päiviä rikastuttaa eniten perheen ja ystävien kanssa vietetty yhteinen aika ja kunnon naurut. Nauraminen toimii missä tahansa tilanteessa ja sopii hyvin myös työpaikalle. Väsynyt huumori ja tilannekomiikka piristävät ja yhdistävät ihmisiä, vaikeissakin tilanteissa."

Anu Rapeli, Nenäpäivä-säätiön toiminnanjohtaja

4. Ylös, ulos ja luonnonhelmaan

Luonnossa liikkuminen auttaa arjessa jaksamiseen.

”Parasta vastapainoa hektiselle arjelle on ulkona liikkuminen ystävien ja perheen kanssa. Harrastan skeittausta, pyöräilyä ja kiipeilyä. Joskus viritämme kavereiden kanssa slackline-liinan puistoon ja tasapainoilemme sillä. Tykkään haastaa itseäni kokeilemalla juttuja, mitä en ole ennen uskaltanut tehdä. Välillä pitää päästä kaupungista pois luonnon keskelle. Kesällä parasta on luonnonkallioilla kiipeily. Siitä tulee onnellinen ja energinen olo.”

Michelle Suni, hallintopäällikkö

5. Antaa tanssin viedä

Charleston-tanssi on hyvä piristys arkeen.

"Arkeani piristää Charleston-tanssi, jota olen harrastanut viimeiset neljä vuotta. Charleston on 20-luvulta peräisin oleva vauhdikas ja hauska swing-tanssi. Hullunkuriset tanssiliikkeet saavat minut usein spontaanisti nauramaan. Kun kiirehdin toimistolta treeneihin ja vedän tanssitossut jalkaani, ei mene kuin hetki, niin olen unohtanut kaikki työkiireet. Tunnin jälkeen olo on aina rentoutunut. Aloitin charlestonin ilman mitään tanssitaustaa ja iloitsen, kun huomaan kehittyneeni.”

Eira Heinämies, tiedottaja

Mikä on sinun tapasi pysähtyä arjessa?

Lue myös nämä