Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Asiantuntijoiden Top 3 hyvinvointivinkkiä - Marja-LIisa Manka

Marja-Liisa Mankan top3 hyvinvointivinkit
"Etsi työpaikan tähtihetkiä työkavereiden kanssa", kehottaa Marja-Liisa Manka

Miten voida hyvin ja välttää stressiä kiireisessä arjessa? Juttusarjassa hyvinvoinnin asiantuntijat jakavat parhaat hyvän elämän vinkkinsä.

Mitkä ovat kolme parasta vinkkiäsi hyvään arkeen?

Marja-Liisa Manka, työhyvinvoinnin johtamisen dosentti, Tampereen yliopisto


1: Keskity positiiviseen. Etsi positiivisia asioita työstäsi ja elämästäsi, mutta älä vain etsi, vaan toteutakin, koska toisia kehumalla saat itsellekin voimia. Tärkeämpää kuin stressin aiheuttajan pohdinta on lisätä omia voimavaroja: se mihin huomio kiinnittyy, kasvaa. Hyvällä mielellä saattaa itse ongelmakin ratketa.

2: Huolehdi palautumisestasi. Stressi kuluttaa voimia, mutta ne tulevat takaisin, kun voi välillä harrastaa, liikkua metsässä, oppia uusia asioita ja virkistyä hurvittelemallakin vailla tulostavoitteita tai tekemällä jotakin sellaista, mistä on aina haaveillut. Itse perustin laulutaidottomien ryhmän Almost Singersin, jossa me kutosen laulajat palkkasimme opettajan itseämme kehittämään. On sitten ollut hulvattoman hauskaa, varsinkin, kun annoimme ensimmäisen ’konsertin’ dementoituneille vanhuksille – meitä vallan kehuttiin. Voimme poisoppia arkiluulojamme.

3: Työpaikan tähtihetket. Etsi niitä työkavereiden kanssa, sitä missä on onnistuttu, mutta myös sitä, mikä on turhauttanut. Näin saadaan uusia näkökulmia asioihin ja pystytään, jos mahdollista, vaikuttamaan, että turhautumia ei syntyisi niin paljoa jatkossa.

Katso myös sarjan muut vinkit:

Lue myös nämä