Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Kävely on tehokas tie kuntoon!

Kävely on tehokas tie kuntoon

Kävely on loistava tapa pitää yllä fyysistä kuntoa. Se on helppoa, halpaa ja tehokasta, sillä lähes jokainen meistä osaa kävellä ja jokaisen lenkkipolku alkaa heti ulko-ovelta.

Reippaasti kävelemällä tunnissa kertyy 5-6 kilometriä ja muutamalla viikoittaisella lenkillä kuntoa on helppo pitää yllä. Kävelylenkin mielenkiintoa voi kasvattaa reittivalinnoilla ja monipuolisuutta vaihdella maaston mukaan. Ota vinkit talteen ja anna kävelyn tehdä hyvää keholle ja mielelle!

1. Keho kiinteäksi!

Kävely vahvistaa lihaksia ja siinä samalla polttaa rasvaa ja muokkaa vartaloa erityisesti reisistä ja takamuksesta. Kun otat kävelysauvat mukaan lenkille, saat myös ylävartaloa kuosiin. Kun lihakset ovat kunnossa, oman kehon hallitseminen on helpompaa.

2. Aivosolut liikkeelle!

Kävellessä ajattelu kirkastuu, aivot virkistyvät ja uudet ideat lähtevät liikkeelle. Tarkkaile ympäristöä uusin silmin, ihmettele ja hämmästele, anna mielen vaeltaa! Säännöllinen kävelyharrastus auttaa myös muistamaan paremmin.

3. Verenpaine ja kolestrolit kuriin!

Lenkkipolulle kannattaa lähteä vahvistamaan omaa terveyttään. Verenpaine ja kolesteroliarvot lähtevät laskuun, kun kävelylenkeistä tulee säännöllisesti toistuvia. Reipas kävely laskee myös diabetesriskiä ja auttaa painonhallinnassa. Pienetkin kävelypyrähdykset ovat merkityksellisiä.

4. Stressi hallintaan!

Kävely tekee iloiseksi ja lievittää stressiä. Erityisesti luonnossa liikkuminen rentouttaa ja häivyttää arkea häiritseviä ajatuksia. Lintujen laulu, raikas ilma ja hyvällä onnella myös auringonpaiste tuovat hymyn huulille ja kaikenlaiset elämykset ruokkivat luovuutta. Kävellessä ja kilsojen kertyessä mielihyvä kasvaa ja olo piristyy!

5. Kävelystä saa helpon ja monipuolisen liikuntarutiinin

Säännöllisesti nautittuna kävely on tehokas liikuntamuoto ja kestävyyskunnon ylläpitäjä. Se sopii kaikille sunnuntaikävelijästä tehotreenariin – erilaisia mausteita vain kokeilemaan!

  • Ota sauvat mukaan – yläkropan lihakset voimistuvat
  • Haasta itsesi mäkimaastossa – aktivoi uusia lihaksia käyttöön
  • Vuorottele nopeutta – kohottaa kuntoa
  • Vaihtele lenkkien pituutta ja reittejä – monipuolisuutta harrastukseen
  • Anna musiikkia korville – rytmiä kävelyyn.

Haasta itsesi ja koe onnistumisen iloa Kilsajahdissa!

Kilsajahti on maksuton sovellus, joka tukee ja ohjaa säännölliseen liikuntaan. Kävele, juokse, pyöräile, hiihdä ja pidä kunnostasi huolta Kilsajahdin opastuksella! Aseta tavoite viikolle ja mieti samalla mitä haluat saavuttaa pitemmällä aikavälillä. Kirjaa liikutut kilometrit ylös – se kannustaa liikkumaan lisää. Seuraa palautetta ja innostu omista saavutuksista! Rekisteröidy ilmaiseksi: www.kilsajahti.fi

Osallistu Miljoonajahtiin ja voita Smartum-etuja!

Lähde mukaan Kilsajahdin ja Smartum Stagen yhteiseen liikuntahaasteeseen, jossa tavoitteena on kerätä yhdessä miljoona liikuttua kilometria vuoden 2016 aikana. Osallistujien kesken arvotaan nipullinen Smartumin etuja joka kuukausi!

Katso täältä osallistumisohjeet Miljoonajahtiin ja tule mukaan!

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu kilsajahti.fissä 4.3.2016.

Lue myös nämä