Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Kohti kevättä ja kesän riskien hallintaa

Hanna Partanen neuvoo, kuinka välttää kesäkilot

Painonhallinnan ja terveellisen syömisen kannalta monille kevät ja kesä on talvea helpompaa aikaa. Valoisat pitkät illat houkuttelevat ulkoilemaan, kun viimeisetkin liukkaat jäät ovat kevyenliikenteenväyliltä sulaneet. Osa aloittaa innolla taas työmatkapyöräilyn. Piha kaipaa kuopijaansa. Tässä vaiheessa vuotta myös aletaan suunnittelemaan kesälomaa. Loma-aikaa käsitellään myös aina vastaanotollani sekä elämäntaparemonttiryhmissäni. Miksikö?

Osalle loma tarkoittaa automaattisesti myös lomaa terveellisemmistä ruokavalinnoista ja paino helposti nousee. On toisaalta harmillista, että moni ajattelee terveellisen syömisen olevan osa työtä ja työelämää. Totta kuitenkin on, että arjessa rutiinit helpottavat järkevämpiä valintoja niin ruokapöydässä kuin liikunnan säännöllisyydessäkin. Ihminen kuitenkin tarvitsee lomaa ja lomalla on hyvä poiketakin rutiineista, mutta kohtuutta tässäkin kaivataan.

Lomalla on hyvä pyrkiä pitämään kiinni edes jonkinlaisesta säännöllisestä ateriarytmistä. Mikäli hellekausi kesällä yllättää, on ymmärrettävää että silloin ruokahalu usein heikkenee, mutta nälkävelka salaa kasvaa. Illalla ilman viilentyessä grillistä ahmitaan usein liikaa ruokaa. Kesäkuumalla tuppaa alkoholiakin kulumaan normaalia enemmän, vaikka alkoholi on diureetti eli poistaa elimistöstä nestettä. Eli terassioluet nestetasapainon ylläpitäjänä ei ole perusteltua.

Reilun kymmenen vuoden urani aikana olen huomannut seuraavat kolme seikkaa, jotka vaikuttavat suomalaisilla kesäkilojen kertymiseen.

1. Grillaus

Yhdessä grillimakkarassa on saman verran energiaa kuin yhdessä suklaapatukassa. Toki grilliin nykyisin laitetaan myös kanaa, kalaa ja kalkkunaa sekä mukavan värikkäästi kasviksia. Ongelma on yleensä ruoan määrä. Grilliruokia tulee usein urakoitua, vaikka kypsistä kananpalasista voisi tehdä seuraavana päivänä kanasalaatin. Kannattaa jo siis kaupassa pohtia montako syöjää ja kuinka montaa lajia lihaa grilliin tuupataan.

2. Juomat

Varsinkin kuumana kesäpäivänä on tärkeä juoda riittävästi. Mutta energiaa tulee helposti päivän mittaan yhden aterian verran sokeripitoisista mehuista, limppareista, tuoremehuista tai alkoholijuomista. Vesi ja maustetut kivennäisvedet ovat painonhallitsijan juomaa kesäkuumalla.

3. Jäätelö ja kesäkassit

Etenkin makeanpersoille ihmisille kesä on jäätelönsyönnin kulta-aikaa! Kesän uutuuksia on toki testattava ja kauppamatkan kruunaa auringossa nautittu jäätelö. Kaupoissa myydään lisäksi vierasvaraksi kaiken maailman kesäkasseja, joissa on keksejä koko kylän tarpeeksi. Mutta entäpä, jos vieraat eivät ehdikään jäämään kahville. Keksit tulee tuhottua kirjaa lukiessa.

Tunnistitko näistä oman riskipisteesi? Joillakin loma on kuitenkin tehokkaan palautumisen aikaa. Paino alkaa laskea, kun saa nukuttua univelat pois ja elää oman luontaisen uni-valverytmin mukaisesti ja stressitasot laskevat. Lomasta ja lomaherkuista saa ja pitää nauttia, mutta jos viime vuonna meni jokin överiksi, tee tänä vuonna sen suhteen toisin.

Itse lupaan, että ostan vähemmän herkkuja mökkireissulle, sillä viime vuoden reissu erään leipomon myymälään oli virhetikki. Viiden vuoden yliopistokoulutus ravitsemustieteistä ja reilun kymmenen vuoden ammatillinen kokemus ei riittänyt siihen, että olisin pystynyt syömään niitä herkkuja kohtuudella ja ähky olo tuli. Päätös määrästä täytyy syntyä jo kaupassa. Jäätelöstä sen sijaan kyllä aijon nauttia usemmankin kerran viikossa!

Ihastuttavaa kesän odotusta!

Lue myös nämä