Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Kun liikunta on lääkettä

Nykyään lääkärin vastaanotolla saattaa saada liikuntareseptin. Liikunnan on todettu olevan todella monitehoinen pilleri: ensin se ehkäisee sairastumista, ja sitten jos sairastuu, se auttaa sekä parantumaan että kuntoutumaan. Usein liikunta on erinomainen lääke muiden lääkkeiden rinnalla käytettynä.

Liikunta ehkäisee monia sairauksia.

Liikunta tepsii hämmästyttävän moniin sairauksiin

Sydän ja verenkierto

  • Kohonnut verenpaine alenee kohtuullisella liikkumisella jo muutamassa kuukaudessa.

  • Veren hyvän ja huonon kolesterolin välinen suhde paranee eli valtimotautien eteneminen hidastuu.

  • Sydäninfarktin jälkeinen toipuminen nopeutuu.

  • Liikunta ehkäisee aivoinfarkteja ja nopeuttaa toipumista.

Liikunta ja painonhallinta

  • Liikunta vähentää erityisesti sisäelinten ympärille haitallisesti kertynyttä rasvaa.

Diabetes ja liikunta

  • Liikunta ehkäisee tyypin 2 diabetekseen sairastumista.

  • Jo sairastuneella liikunta auttaa verensokerin tasapainossa pitämisessä.

Liikunta ehkäisee esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksia.

Liikunnan vaikutus tuki- ja liikuntaelimistöön

  • Liikkuminen ehkäisee ja hidastaa luukatoa. Ei tarvitse pelkästään hypellä luiden vuoksi. Jopa vain portaiden nouseminen ja maastossa liikkuminen auttaa.

  • Selkä- ja niskakipujen pitkittyessä kannattaa kokeilla lihasvoiman ja -lihaskestävyyden lisäämistä.

  • Nivelrikko-, nivelreuma- ja fibromyalgia-potilaiden toimintakyky ja mielialakin paranevat liikkumalla.

Hengityselinten sairaudet ja liikunta

  • Astma tai keuhkoahtaumatauti eivät ole este liikkumiselle. Säännöllinen liikunta vähentää keuhkoputkien tulehdusreaktiota ja hengenahdistusta.

  • HUOM! Flunssaisena on syytä olla varovainen. Raskas liikunta kuumeisena voi aiheuttaa vaarallisia sydämen rytmihäiriöitä.

Liikunta ja syöpä

  • Tilastot osoittavat, että liikunnan määrän lisääminen vähentää riskiä sairastua rinta-, paksusuoli-, eturauhas-, munasarja- ja mahdollisesti myös haimasyöpään.
Liikunta auttaa sairauksien hoidossa

Liikunta ja masennus

  • Paljon liikkuvilla on vähemmän masennusoireita ja he sairastuvat harvemmin masennukseen kuin vähän liikkuvat.

Miten pitäisi liikkua?

Paras tapa liikkua on mikä tahansa, mikä liikuttaa. Vähänkin on enemmän kuin ei yhtään.

Terveyden ylläpitämiseksi suositellaan vähintään 150 minuuttia eli 2,5 tuntia kohtuukuormittavaa liikuntaa joka viikko. Sen lisäksi on hyvä harjoitella lihasvoimaa, -kestävyyttä, liikkuvuutta ja tasapainoa muutaman kerran viikossa.

Liikunnan rasittavuus on yksilöllistä

Kohtuukuormittavuus tarkoittaa sitä, että hiukan hengästyy, mutta pystyy kuitenkin vielä puhumaan. On jokaiselle yksilöllistä, miten kovasti rasittuu liikunnasta. Hyväkuntoiselle kävely ei riitä, mutta sydänsairaalle jo lyhyt kävelylenkki on kova rasitus.

Liikuntaa saatavilla ilman reseptiäkin Polusta

Klikkaa Polkuun ja valitse juuri sinulle sopivasti kuormittava viikkoannos liikuntaa!

Etsi sinulle sopiva liikuntamuoto Polusta
Polku on Smartumin virallinen liikuntasovellus.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Polku-blogissa 20.1.2017.

Lähde: Duodecim, Käypä hoito -suositus.

Lue myös nämä