Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Kuntonyrkkeily – koko kropan treeniä

Kuntonyrkkeily on tehokasta kehonhallintatreeniä.

Nyrkkeily. Monella tuntuu tulevan nyrkkeilystä ensimmäisenä mieleen raavaat miehet hakkaamassa toisiaan nenät poskilla. Todellisuudessa nyrkkeily on jotain aivan muuta.

Siinä missä nyrkkeily vaikuttaa usein väkivaltaiselta rähinöinniltä ulkopuolisen silmin, on todellisuus kuitenkin toinen. Nyrkkeily lajina kehittää monipuolisesti motoriikkaa, strategista päättelykykyä, voimaa, nopeutta ja kestävyyttä – sille on syynsä, miksi nyrkkeilijät ovat usein fyysisesti huippukunnossa!

Kuntoilijan kannalta helpoiten lähestyttävä nyrkkeilyn muoto on kuntonyrkkeily. Kuntonyrkkeily on hauskaa ja monipuolista treeniä, joka kohottaa peruskuntoa tehokkaasti sekä vahvistaa kropan eri lihaksia. Lisäksi nyrkkeily on oiva tapa kehittää itsetuntoa ja parantaa kehonhallintaa.

Kuntonyrkkeily on hauskaa ja monipuolista treeniä, joka kohottaa peruskuntoa tehokkaasti sekä vahvistaa kropan eri lihaksia

Kuntonyrkkeilytunneille osallistuminen ei vaadi tiettyä taitotasoa tai hyvää kuntoa – kaikki ovat tervetulleita koosta, sukupuolesta ja iästä riippumatta! Kuntonyrkkeilytunneille on usein vapaa pääsy, eli sinun ei tarvitse odottaa puolta vuotta päästäksesi osallistumaan tietylle kurssille, vaan voit hypätä mukaan, kun siltä tuntuu.

Neljä syytä, miksi kuntonyrkkeily on hyvää treeniä

On useampikin syy, miksi kuntonyrkkeily on niin mahdottoman hyvää treeniä. Ensinnäkin pulssi kohoaa nyrkkeillessä nopeasti ja verenkierto tehostuu, kun jalat, kädet ja keskikroppa tekevät yhteisvoimin töitä. Toisekseen hartiat ja kädet saavat hyvää treeniä, samoin keskivartalo ja vatsalihakset. Kolmanneksi kuntonyrkkeily on loistava tapa vetreyttää esimerkiksi istumatyössä kasaan painunutta selkää ja ryhtiä. Ja neljänneksi pohkeet ja reidet saavat kyytiä, ja liikkeistäsi tulee nopeampia ja räjähtävämpiä.

Kuntonyrkkeilytuntien kaava on usein peruspiirteiltään sama, mutta sisältö vaihtuu – tunneilla ei siis pääse tulemaan tylsää. Usein aloitetaan alkulämmittelystä, josta siirrytään lajikohtaiseen harjoitteluun, jossa otetaan usein kontaktia joko kaveriin tai säkkiin. Välineiksi riittävät hanskat, eikä esimerkiksi suojakypärää tai hammassuojia tarvita. Harjoittelu onkin pääsääntöisesti yhdistelmä circuit-tyyppistä kiertotreeniä ja lihaskuntoharjoittelua, jossa keskitytään tiettyyn lihasryhmään.

Kuntonyrkkeilyä pääset kokeilemaan lukuisilla nyrkkeilysaleilla ympäri Suomen. Tutustu paikkoihin Smartumin käyttökohdehaussa ja varaa paikkasi rohkeasti ensimmäiselle tunnillesi!

Lue myös nämä