Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Liikkujan rytmi - 5 vinkkiä ravintoon ja palautumiseen

Asiantuntijan vinkit palautumiseen: ravinto ja lepo.
Palautuminen on kokonaisuus, jonka yksi tärkeä osa on osata pysähtyä. Kuva: 123RF

1. Laadukas ravinto

Hyvä ravinto on tärkeimpiä hyvään oloon ja jaksamiseen vaikuttavia asioita. Jos ajatellaan perustervettä liikkuvaa ihmistä, tärkeintä on nauttia riittävästi laadukasta ruokaa. Erityisen tärkeää on se, että malttaa syödä riittävän paljon.

Suosi puhtaista, värikkäistä raaka-aineista itse valmistettua ruokaa – painotus sanassa raaka-aine. Pitkälle jalostettuja tuotteita, joiden alkuperää on vaikea päätellä, kannattaa välttää. Myös yhden osa-alueen, kuten proteiinien, tuijottaminen on perusterveen ihmisen kohdalla tarpeetonta.

Ihannetilanteessa ruokahetki on rauhallinen: tämä liittyy myös palautumiseen.

2. Itselle sopivin ruokavalio

"Oman parhaan löytämiseksi kannattaa tehdä empimättä ihmiskokeita."

Se mikä on itselle sopivin ruokavalio vaihtelee yksilöittäin. Oman parhaan löytämiseksi kannattaa kuunnella itseä ja tehdä empimättä ihmiskokeita: kokeilla, mikä toimii ja tuntuu hyvältä.

Ravintoon liittyvät mieltymykset vaihtelevat usein myös vuodenajoittain. Ja mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille. Myös ruokarytmit ovat yksilöllisiä. Yhdelle sopii se, että syö kolme ateriaa päivässä, toiselle pienemmät ateriat useammin.

Ravinto on tärkeä seikka myös palautumisen näkökulmasta. Vaikka liikkuisi enemmänkin, palautuminen on mahdollista niin sanotulla tavallisella ruoalla: esimerkiksi proteiinilisiä ei tarvita. Tärkeintä on ravinnon laatu ja määrä.

3. 80/20

Tasapainoon kuuluu myös herkkuja – ja toisaalta kyky erottaa mieliteot siitä, mitä keho tarvitsee. Hyvinvoinnin kannalta tärkeintä on opetella kuuntelemaan itseä niin, että löytää itselle parhaan kokonaisuuden.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg puhuu 80/20-mallista: jos 80 prosenttia ruoasta on terveellistä ja laadukasta, niin 20 prosenttia voi olla heikompilaatuistakin. Näin syömisessä säilyy rentous ja joustavuus. Sama ajatus sopii elämään laajemminkin.

4. Palautuminen on kokonaisuus

Palautuminen on laajempi kokonaisuus kuin vain se, että syö ja liikkuu oikein. Lähtökohtana on, että ihminen palautuu levossa. Se mikä on lepoa kenellekin, on henkilökohtaista. Yhdelle sitä on sohvalla loikoilu, toiselle vaikkapa metsässä käveleminen.

Palautuminen ei ole kuitenkaan vain lihasten lepuuttamista, vaan siihen liittyy jo fysiologisestikin hermosto. Myös sen pitää saada palautua. Jos elämä on todella hektistä, koko ajan on kiire ja vielä liikkuu hektisesti, olisi tärkeätä, että elämässä olisi vastapainona rauhoittumista ja pysähtymistä siten, että hermosto ehtii palautua.

Kunnollinen palautuminen edellyttää pysähtymistä, ja pysähtyminen on sitä tärkeämpää, mitä vaikeammalta se tuntuu. Jos ihminen ei pysähdy milloinkaan ja keho, mieli ja hermosto eivät rauhoitu, kierrokset kovenevat. Keho jaksaa tällaista tiettyyn pisteeseen saakka, mutta lopulta seurauksena voi olla yliviritystila ja pakollinen pysähtyminen.

5. Uni, uni, uni

"Maailma on paljon valoisampi paikka, kun nukkuu hyvin."

Hyvässä palautumisessa kolme ensimmäistä asiaa on uni. Se että nukkuu riittävästi on tärkeää paitsi fysiologisesti – elimistön, hermoston, lihasten, verenkierron ja sydämensykkeen – myös psyykkiseltä näkökulmasta. Se miten nukkuu vaikuttaa merkittävästi siihen, miten näkee maailman. Maailma on paljon valoisampi paikka, kun nukkuu hyvin.

Myös hyvään uneen vaikuttaa pysähtyminen. Jos asiat pyörivät päässä ja sydän hakkaa yölläkin, asia kannattaa panna merkille ja tehdä jotain. Jos huonounisuutta on jatkunut pitkään, se ei todennäköisesti korjaannu vahingossa.


Juttuun on asiantuntijana haastateltu pitkään aktiivisesti liikkunutta ja nykyisin liikunnanohjaajana ja hyvinvoinnin kouluttajana työskentelevää Mimmi Koukkaria.
 

Lue myös nämä