Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Liukkaat kelit, mikä avuksi?

Hyvät varusteet auttavat estämään kaatumista liukkaalla.

Tähän aikaan vuodesta poliklinikat taas täyttyvät rannemurtumista ja jopa aivotärähdyksistä. Suuri osa liukastumisista sattuu jalkakäytävillä ja pihoilla. Ei siis olisi ensimmäinen kerta, jos jään päälle satanut vesi tai ohut lumipeite vie jalat alta vain parin metrin matkalla kotiovelta autolle.

Kaksi tapaa välttää liukastumisvammat: nopea ja hidas


Nopeasti käyttöön otettavat pikaratkaisut

Nämä keinot toimivat nyt ja heti. Haittapuolena on, että ne saattavat rajoittaa elämää.

  • Pysy sisällä iljanteiseen aikaan.

  • Kulje vain hiekoitetuilla teillä.
  • Valitse sopivat kengät: matala, leveä kanta, voimakkaasti kuvioitu pohja ja pehmeä pohjamateriaali.
  • Kiinnitä kenkiin nastat (ja muista, että ne ovat liukkaat ruokakaupan kivilattialla).
  • Hanki kaatumissuojia: lonkkasuojat, rannesuojat.

Lisätietoa kenkien ja liukuesteiden valintaan löytyy Pysy pystyssä -kampanjan sivuilta.

Lihashuolto auttaa myös kaatumisen torjunnassa.

Hitaammin saavutettavat kestoratkaisut

Nämä eivät rajoita elämää. Päin vastoin, ne antavat vapauden liikkua kelillä kuin kelillä. Haittapuolena on, että niiden ”käyttöönotto” vaatii harjoittelua.

  • Älä kaadu.

  • Jos kaadut, kaadu oikein.

Miten välttää kaatuminen?

Hyvä kehonhallinta auttaa pysymään pystyssä. Hyvän kehonhanllinnan hankkiminen on loppujen lopuksi helppoa. Harjoittele mitä tahansa liikuntalajia, jossa käytetään keskivartalon lihaksia. Liikkumaan tottuneet lihakset korjaavat horjahtaneen tasapainon ihan rutiinilla. Ne eivät myöskään venähdä helposti äkkiliikkeissä. Tutustu lajitarjontaan Smartumin virallisessa Polku-liikuntasovelluksessa ja varaa paikkasi tunnille!

Mitä jos ei pysy pystyssä?

Kun jalka luistaa alta, pyllähdä rapuasennossa: leuka rinnassa ja kädet edessä puuhkassa. Rapuasento suojaa murtumilta ja pään kolahduksilta. Katso mallia Iltasanomien videolta.

Turvallisen kaatumisen taitoon saat osaavaa opastusta vaikkapa kamppailulajien peruskursseilla. Tarkista Polusta sinua lähimpänä olevan kurssin alkamisaika ja lähde harjoittelemaan!

Alkuperäinen juttu on julkaistu Polku-blogissa 27.12.2016.

Lue myös nämä