Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Löydä oma lajisi

Millainen liikkuja olet? Mikä näistä viidestä eläimestä kuvaa sinua parhaiten? Tunnista itsesi, kartoita tarpeesi ja ala treenata.

Kissa loikoilee.

1. Kissa – lempeä sisäliikkuja

Nautit rauhallisesta liikunnasta. Keho ja mieli -lajit ovat sinun juttusi. Liikunta saa olla hauskaa, etkä ole yksinpuurtaja. Rakastat improvisointia ja kehon ja mielen saumatonta yhteistyötä. Liikunta haukkaa arjestasi ison palasen, ja viihdyt joogamatolla tunteja.

Harrastukset

A. Ladyjazz-tunti Motivuksessa

Aerobinen, koreografinen tunti on saanut vaikutteita jazzista ja nykytanssista.

Miksi: Tunnilla keskitytään askelsarjoihin, ja aivotkin saavat uutta haastetta. Tanssahtele sulavasti staattisemman joogan sijaan. motivus.fi

B. Sisäpyöräily

Istahda satulaan ja haasta kehoasi yksinkertaisella, mutta innostavalla tavalla. Pyörän vastusta käännät voimiesi mukaan, ja jos todella keskityt polkemiseen ja annat palaa, saatat saavuttaa tässä ja nyt tapahtuvan flow-fiiliksen. Tunnilla saat rikkoa rajojasi.

Miksi: Rauhallisen lajin vastapainoksi. Sisäpyöräily parantaa erityisesti hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja lihaskestävyyttä.

Kokeile myös

C. Saunapilates

Istu saunan lauteille ja tee erityisesti keskikehon syviä lihaksia vahvistava harjoitus, joka rentouttaa. Hiki virtaa ja kroppa joustaa, sillä yksinkertaista liikesarjaa tehdään 50 asteen lämmössä. Aineenvaihdunta vilkastuu ja kuona-aineet lähtevät liikkeelle kehossa. Saunapilatesta harjoitat vaikka kotisaunassa, katso liikeideoita netistä.

Miksi: Rentouttava treeni vahvistaa keskikehon syviä lihaksia ja tekee hyvää myös selälle.

Kenguru loikkaa.

2. Kenguru – kärsimätön ajatusten nollaaja

Olet nopeatempoinen ja vauhdikas liikkuja. Urheilet mieluiten itsenäisesti, ryhmäliikunta kauhistuttaa sinua. Et varsinaisesti nauti liikunnasta sen aikana, vaan mahtava fiilis treenin jälkeen on palkintosi. Haluaisit kokeilla rauhallisempaa lajia, mutta kammoksut niiden henkisyyttä. Kaipaat treeniltä yksinkertaisuutta. Liikut lähinnä pakosta: urheileminen laskee stressitasojasi ja tahdot myös näyttää sporttiselta. Käyt mielelläsi juoksemassa.

Harrastukset

A. Mäkijuoksu

Vakiolenkki saa uuden vivahteen, kun vaihdat maaston tasaisesta mäkiseen. Valitse kuntoosi sopiva mäki läheltä kotiasi. Juokse mäki ylös sen pituudesta ja jyrkkyydestä riippuen 5–10 kertaa. Hölkkää tai kävele alas.

Miksi: Treeniin tulee uutta haastetta ja saat pakarat, reidet ja pohkeet tehokkaasti töihin. Intervallityyppinen harjoittelu nostaa sykettä ja parantaa kestävyyttä.

B. Kuntopiiri

Käytä omaa kehoa vastuksena ja treenaa missä tahansa. Tee perä jälkeen etunoja- ja ojentajapunnerruksia, kyykkyjä, potkuja ilmaan, vatsalihasrutistuksia, lankkuja, hyppyjä, selän ojennuksia ja rullauksia 10 toistoa jokaista liikettä, yhteensä kolme kierrosta. Kuminauhoilla ja kahvakuulalla saat treeniin lisää vastusta.

Miksi: Liikut oman aikataulusi mukaan ja rasitat koko kehoa. Vain mielikuvitus on rajanasi, mutta ideoita poimit myös youtube-videoista.

Kokeile myös

C. Nettijooga

Esimerkiksi yoogaia.com ja yogobe.com -sivustoilta löydät ohjattuja joogatunteja, joita voit kokeilla ensin maksutta. Treenaa joko livetunnilla ohjaajan kanssa tai itsenäisesti videon avulla. Tarjolla on myös tunteja, joista on riisuttu filosofisuus ja mantrat. Etene taitojesi mukaisesti.

Miksi: Kehität kärsivällisyyttä, liikkuvuutta, notkeutta ja voimaa.

Leijona sivuprofiilissa.

3. Leijona – superkuntoilija

Olet haasteita rakastava supertreenaaja, ja sinun on vaikea pitää vapaapäiviä liikunnasta. Liikut jatkuvasti sata lasissa, ja kilpailuvietti ohjaa liikkumistasi. Tahdot olla parempi, nopeampi ja kovempi treenaaja kuin olit viime vuonna. Mitä raskaampi rääkki, sitä enemmän innostut. Kokeilet uusia lajeja mielelläsi.

Harrastukset

A. TRX

Oman kehon painoa ja joustamattomasta nailonista valmistettuja TRX-nauhoja apuna käyttäen treenaat koko kehoa. TRX:n kiinnität ulos tai sisälle pitävälle alustalle eli vaikka puistoon tai parvekkeelle.

Miksi: TRX:llä treenaaminen parantaa voimaa, kestävyyttä ja erityisesti kehon hallintaa.

2. Trampoliinitreeni

Kokeile hauskaa lajia, jota voivat harrastaa lähes kaikki ikään ja kuntotasoon katsomatta. Hyppiessä keho ei saa kovia iskuja. Syke nousee ja hengästyt kovaa hyppyjä, potkuja ja polvennostoja tehdessäsi.

Miksi: Laji parantaa aerobista kuntoa, tasapainoa ja koordinaatiota. Se vahvistaa myös lihaksia. esport.fi, fit4.fi

Kokeile myös

C. Yin-jooga

Paljon ja kovaa liikkuvan on tärkeää venytellä ja huoltaa kehoaan säännöllisesti. Pitkiä, syviä ja rauhallisia venytyksiä ja asentoja on tarjolla yin-joogassa.

Miksi: Asennot syvävenyttävät, stimuloivat sidekudoksia, tyynnyttävät hermostoa ja opettavat läsnäoloa ja pysähtymistä.

Hamsteri järsii näkkäriä.

4. Hamsteri – sohvaperuna

Viihdyt kotona ja rakastat laiskottelua. Haluaisit treenata, mutta motivaatiota liikkumiseen eivät anna edes housujen kiristävä vyötärö tai kävelylle houkutteleva puoliso. Ihailet sporttisia ihmisiä, ja haluaisit itsekin olla sellainen, mutta et vain pääse alkuun liikunnassa. Et mielellään harrasta lajeja, joissa olet silmätikkuna, sillä se vaivaannuttaa sinua. Hyötyliikut, mutta kaipaat vauhdikkaampaa menoa.

Harrastukset

A. Sportyfeel goes Retro Fressi-kuntokeskuksissa

Vapauta sisäinen Jane Fondasi ja innostu kasarivuosiin lennättävästä aerobic-tunnista. Anna palaa ja ole luova. Etkä ole takuulla ainoa, joka liikkuu eri suuntaan kuin ohjaaja.

Miksi: Hauskaa, hikistä ja tehokasta liikuntaa, jota ei tarvitse ottaa vakavasti. fressi.fi

B. Vesicombat

Uikkarit päälle ja altaaseen! Potki ja nyrkkeile syvässä vedessä vesijuoksuvyön avulla. Kylmä ei ehdi tulla, sillä syke nousee takuuvarmasti. Treeni parantaa aerobista kuntoa ja lihasvoimaa.

Miksi: Veden alla olet suojassa katseilta. Uskaltaudut heittäytyä vapautuneesti liikkumaan. urheiluhallit.fi

Kokeile myös

C. Personal training -palvelu

Palkkaa oma valmentaja, ja anna hänen laatia sinulle niin kuntosali- kuin viikkotreeniohjelma. Sen jälkeen käy ohjelmia läpi hänen kanssaan niin kauan, että ne ovat hallussasi ja liikunnasta on muodostunut rutiini.

Miksi: Henkilökohtainen ohjaus ja tilivelvollisuus valmentajalle auttavat sinut alkuun liikunnan tiellä.

Koira hymyilee.

5. Koira – ulkona liikkuja

Olet vannoutunut ulkoliikkuja. Oli kuinka rankka sade tai kova pakkanen tahansa, puet päällesi oikeat varusteet ja säntäät ulos treenaamaan. Haluaisit kokeilla sisälajeja, mutta ne eivät ole oikein hallussasi.

Harrastukset

A. Tennis

Mailapelien kuningasta pelaat talvet sisällä, mutta kesät ulkona. Aloita lajiin tutustuminen ohjatulta kurssilta, jolla opit tenniksen tekniikkaa.

Miksi: Laji parantaa koordinaatiota, tarkkuutta, keskittymiskykyä sekä lihas- ja peruskuntoa.

B. Off-Piste-tunti Elixiassa

30 minuutin treenissä harjoitetaan lihas- ja kestävyyskuntoa steppilaudan ja levypainon avulla.

Miksi: Talviurheilija ilahtuu, kun saa vahvistaa ohjatulla tunnilla juuri hiihdossa ja laskettelussa tarvittavia jalka- ja pakaralihaksia.

Kokeile myös

C. Sh'Bam

Vapauta sisäinen bailaajasi Les Mills -brändin Sh'Bam-tunnilla. 45 minuuttia kestävällä, intervallityyppisesti hidasta ja nopeaa tempoa vuorottelevassa treenissä ei tarvitse pelätä, että sotkeutuu koipiinsa, sillä koreografia ei ole vaikea. Hauskaa ja energistä menoa on tarjolla monissa kuntokeskuksissa.

Miksi: Saat hikoilla, villiintyä ja improvisoida! Peruskunto paranee hauskalla tavalla.

Jutun kuvat: All Over Press

Lue myös nämä