Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon Top bar logo
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Mikä ihmeen putkirullaus? Tässä 5 syytä kokeilla "foam rolleria"

Foam roller eli putkirullaus tehostaa treeniä ja palautumista.

Foam rolling, eli suomeksi putkirullaus, on viime vuosina trendiksi noussut lihashuollon tapa, jossa lihaksia ‘rullataan’ auki tarkoitukseen valmistetuilla putkilla, niin kutsutulla foam rollerilla. Onpa putkirullausta kutsuttu myös köyhän miehen hieronnaksi.

Putkirullaus on loistava keino edistää palautumista ja huoltaa lihaksia, eikä alkuun pääseminen vaadi suuria sijoituksia. Onkin hämmentävää, miten pieni määrä ihmisiä tuntuu löytäneen putkirullauksen ihanuuden!

5 hyvää syytä kokeilla putkirullausta "foam rollerilla"

  1. Putkirullaus parantaa lihasten verenkiertoa ja auttaa ennaltaehkäisemään lihasvammoja.
  2. Putkirullausta voi harrastaa vaikka televisiota katsellessa, eikä se vaadi suurta tilaa tai sijoituksia.
  3. Rullauksen avulla voi parantaa suhdettaan omaan kroppaansa ja ymmärtää paremmin sen toimintaa.
  4. Rullaamisen avulla saat auki tehokkaasti reisien, pakaroiden, pohkeiden, leveiden selkälihasten, yläselän ja rintalihasten jumit.
  5. Sopii alku- ja/tai loppuverryttelyyn. Pehmitä lihasryhmiä ennen harjoitusta tai avaa rasittuneet lihakset nopeasti.

Alkuun rullailu saattaa tuntua omituiselta ja tuntumaa voi olla vaikea saada osumaan oikeisiin paikkoihin. Lisäksi putken käytössä on muutamia huomionarvoisia seikkoja; esimerkiksi alaselkää ei suositella rullailtavaksi rullan avulla.

Alkuun päästäksesi voit hypätä ryhmäliikuntatunnille, jolla käydään läpi putkirullauksen tekniikkaa. Esimerkiksi Foreverin Roller-tunnilla opastetaan rullan käyttöön ja lihasten avaamiseen.

Foreverin ja muut liikuntapaikat löydät Smartum Polusta, jossa maksat tunnit kätevästi myös Smartum Saldollasi. Klikkaa Smartum Polkuun tästä.

Lue myös nämä