Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Miten hoitaa kevätväsymystä?

Kevätväsymyksen paras hoitokeino on uni.
Kuva: 123RF

Kevät ja valo ilahduttavat joka vuosi, mutta valoisuus voi pitkän pimeän kauden jälkeen myös väsyttää. Ilmiö on todellinen, ja toiset meistä reagoivat valon lisääntymiseen herkemmin kuin toiset. Selvitimme mitä kevätväsymys on.


Kevätväsymys. Väsyttää, olo on tokkurainen, voisi vain nukkua. Mistä ilmiö johtuu?

Useimmiten kyseessä on väsymys, joka johtuu huonosti nukutuista öistä. Keväällä vuorokauden valoisa aika pitenee nopeasti ja Suomessa illat valostuvat enemmän kuin aamut. Lisäksi aurinkoisia päiviä tulee useammin, kun pilvisenharmaat kuukaudet (marras–tammikuu) väistyvät. Valo houkuttelee ihmisiä viettämään pidempään aikaa ulkona, valvotaan enemmän ja nukkumaanmeno viivästyy. Yöunet jäävät tällöin helposti liian lyhyiksi, mistä seuraa väsymystä.

Miten kevätväsymystä voi parhaiten hoitaa?

Varaa itsellesi aikaa, jotta voit nukkua riittävän pitkät yöunet. Rauhoita kiire ja rentoudu jo puolta tuntia tai tunti ennen haluttua nukahtamishetkeäsi. Säännöllistä nukkumistasi nukkumaanmeno- ja heräämisaikojen suhteen. Ole päivän aikana aktiivinen. Muista, että iltavalo tai rasittava liikunta illalla voi virkistää liikaa ja viivyttää nukahtamista.

Auttaako nukkuminen?

Kyllä, jos nukkuu riittävän pitkät yöunet ja saa kuitattua univelan pois.

Entä vitamiinit tai ravinto?

Vitamiineista ei ole suoraan apua. Sen sijaan monipuolinen ravinto ja säännölliset ateriat auttavat.

Miten kauan väsymys yleensä kestää?

Se että kevätväsymys kestää pari tai kolme viikkoa, on varsin tavallista. Tämän verran kuluu aikaa, jotta ihminen tottuu lisääntyneen valon vaikutuksiin ja korjaa nukkumistaan.

Onko valon lisääntymiseen reagoimisessa yksilöllisiä eroja?

On. Ihmiset reagoivat voimistuvaan valoon yksilöllisesti, jolloin myös iltavalon virkistävät ja nukahtamista häiritsevät vaikutukset ilmenevät yksilöllisesti.

Juttuun on asiantuntijana haastateltu tutkimusprofessori Timo Partosta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Lue myös nämä