Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Miten ikä vaikuttaa juoksutreeniin?

Huomioi ikä juoksutreeneissä
Kuva: 123RF

Myönnettävähän se on; 50-vuotias ei juokse ihan samalla tasolla kuin 20-vuotias. Mutta onneksi juoksu on kaikenikäisille sopiva harrastus ja treenimuoto! Eniten saat irti, kun otat treeneissä huomioon oman ikäsi tuomat mahdollisuudet.

Hs.fin Juoksublogi listasi 20-50-vuotiaille sopivat vinkit juoksutreeniin. Tässä koottuna tärkeimmät pointit oma ikäsi huomioiden:

20-30-vuotiaan juoksutreeni: kovia treenejä ja nopeuden kehittämistä

Alle kolmekymppisenä palautuminen on vielä nopeaa, joten kroppa kestää kovaakin treeniä. Nyt on hyvä aika luoda pohja myöhemmän iän juoksutreeneille.

30-40-vuotiaan juoksutreeni: lihaskuntoa ja liikkuvuutta

Tässä iässä on tärkeä tehdä muutakin kuin vain juosta. Hyväksy kuitenkin myös se, että ruuhkavuosia elävän aika ei riitä ihan kaikkeen. Älä stressaa liiaksi vaan ota juoksulle ja treenille sen verran aikaa, kun pystyt.

40-50-vuotiaan juoksutreeni: levon ja palautumisen merkitys korostuu

Kroppa ei enää kestä yhtä kovaa treeniä kuin aiemmin, joten palautumiselle on annettava aikaa. Tässä iässä korostuu suunnitelmallisuus ja lihashuolto.

Yli 50-vuotiaan juoksutreeni: kuuntele kehoasi!

Loukkaantumisriski kasvaa vanhetessa ja loukkaantumisista toipuminen hidastuu. Luonnollisesti voit edelleen treenata ja juosta, mutta kuuntele tarkemmin, mitä kroppa sanoo. Osan lenkeistä voi vaikka vaihtaa kävelyyn.

Lue vinkit kokonaisuudessaan Hs.fin Juoksublogin loistavasta koonnista!

Nautitaan juoksusta, kaikenikäisinä!

p.s. Kirjaa juoksu- ja kävelykilometrisi Miljoonajahtiin!

Lue myös nämä