Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Näin pidät selästäsi huolta

Terve selkä kantaa hyvin ihmisen, selästä kannattaa pitää huolta.

Hyvän selän tunnistaa ryhdistä ja sulavasta, kevyen näköisestä liikkumisesta. Kysyimme asiantuntijoilta, mistä selkä pitää ja missä kulkevat sen rajat.

Selkä kertoo ihmisen iän, sanovat kiinalaiset. Kiinalaisen lääketieteen asiantuntija Denis Vinokur toteaa, että selän kunto heijastelee ikää ja kertoo koko elimistön vitaliteetista.

- Terve selkä kantaa hyvin ihmisen. Seisominen ei rasita sitä, eikä se väsy helposti liikkuessa. Ryhti pysyy hyvänä vaivatta, hän tiivistää.

Selkä on välittömässä yhteydessä muuhun elimistöön ja siten esimerkiksi ruoansulatuselimistön ongelmat voivat heijastua selkään ja päinvastoin. Selkäranka ja lihaksisto toisaalta myös heikkenevät iän myötä.

Pitkää paikallaan oloa selkä kestää heikosti. Se tarvitsee liikettä. Arjessa selkää voi hoitaa parhaiten päivittäisellä itselle sopivalla liikunnalla, jossa liikeradat ovat pitkiä, verrattain pehmeitä ja luonnollisia. Erilaisia kiertoliikkeitä tulisi olla paljon. Myös syvähengitysharjoitukset tukevat selkää.

Hienomotorista tukea syvistä lihaksista

Vinokurin mukaan selälle on hyväksi kaikki mikä tukee selän ja vatsan alueen verenkiertoa ja ylläpitää lihasten, sidekudosten ja selkärangan aineenvaihduntaa. Hyväksi on myös lämpö.

Nykyisin kännykkään tuijottaminen kumarassa staattisessa jännitystilassa saattaa olla jo merkittävin tekijä selän ongelmissa

- Haitaksi voivat olla liiallinen paikallaan olo, altistuminen kylmälle ja yksipuoliset vain tiettyihin lihasryhmiin kohdistuvat monotoniset ja rasittavat liikkeet. Nykyisin kännykkään tuijottaminen kumarassa staattisessa jännitystilassa saattaa olla jo merkittävin tekijä selän ongelmissa, Vinokur sanoo.

Oireilu, jännitykset ja kiputilat kertovat, milloin selän rajat on ylitetty. Usein taustalla on selän, selkärangan ja lihaksiston heikkous. Liika istuminen on varmasti yleisin syy, Vinokur arvelee.

Lihasten ja syvien lihasten kunnon merkitystä korostaa myös urheiluhieroja Aarni Huuskonen. Istuessa lonkankoukistajat kiristyvät ja saattavat väsyttää alaselkää seistessä tai kävellessä. Lantionseudun lihasten liikkuvuus, erityisesti lonkankoukistajien ja takareisien, on tärkeä pitää vetreenä ja pakarat vahvoina tukemassa selkää.

- Myös keskivartalon syviä lihaksia on hyvä aktivoida, sillä ne antavat hienomotorisen tuen selälle. Poikittainen vatsalihas auttaa pitämään painopisteen seistessä lantion päällä ja selkärangan ympärillä olevat pienet lihakset tukevat rankaa ja sen liikkeitä, Huuskonen kertoo.

Selkää kunnioittavaa liikettä voi olla monenlaista, kehon kunnosta riippuen. Sitä on vaikkapa kävely, taiji, pilates, jooga – erityisesti lempeä hathajooga ja syvävenytyksiin keskittyvä yin-jooga –, dynaaminen venyttely, painoharjoittelu, kuntonyrkkeily, keppijumppa ja monenlaiset tanssit.

Huuskonen muistuttaa että kehoa tulee aktivoida, jotta se pysyy elinvoimaisena. Manuaalinen terapia, hieronta, osteopatia, naprapatia, kiropraktiikka ja fysioterapia voivat auttaa kehoa oikeaan suuntaan, mutta selän kuntoon saamiseksi työ on tehtävä itse.

Lue myös nämä