Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon Top bar logo
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Näin selviät joulusta ilman ähkyä

Jouluna on lupa myös herkutella

Joulu on ihan nurkan takana! Useimmille meistä joulu tarkoittaa rauhoittumista, läheisten tapaamista sekä joulupöydän herkkuja. Lieveilmiö varsinkin jälkimmäisestä voi olla liian täysi vatsa, rehellisesti siis ähky.

On ihan sallittua herkutella aina silloin tällöin. Erityisen sallittua herkuttelu on jouluna. Mutta moni huomaa viimeistään jouluaaton illallisen jälkeen, että vähempikin olisi riittänyt.

Tässä parhaat neuvomme jouluähkyn välttämiseksi.

1. Älä paastoa tai vähennä kaloreita etukäteen

Paastoaminen tai aterioiden skippaaminen vähempien kalorien toivossa saattaa tuntua hyvältä ajatukselta etukäteen, mutta kostautuu viimeistään jouluaterialla, kun annat itsellesi viimein luvan herkutella.

2. Sovi liikuntatreffit etukäteen

Sovi kaverin tai perheenjäsenen kanssa, että lähdette pienelle happihyppelylle. Olipa kyseessä sitten reipas kävelylenkki korttelin ympäri tai kunnon treenit salilla, liikunta piristää mieltä ja edistää ruoansulatusta.

3. Lisää terveellisiä ruokia pöytään

Uunipaahdetut juurekset, raikkaat salaatit ja erilaiset raasteet sopivat joulupöytään tuhtien perinneruokien rinnalle vallan mainiosti. Kun pöydässä on terveellisiä, kevyitä vaihtoehtoja, syöt terveellisemmin jopa ihan huomaamattasi.

4. Hidasta!

Ole realisti ja vedä syvään henkeä. Ruoka ei lopu pöydästä, vaikka miten söisit – turha siis hotkia. Hidasta tietoisesti tahtia, pureskele ruokasi huolella ja keskity maistamaan kaikki maut. Ja kun puhut, keskity vain puhumiseen. Vatsan täyttymisen huomaa helpommin rauhakseen syödessä.

5. Viimeisimpänä muttei vähäisempänä – relaa

Loppujen lopuksi, joulu on vain kerran vuodessa. On aivan turhaa potea huonoa omaatuntoa, vaikka tulisikin syötyä muutama konvehti liikaa tai santsattua laatikoita toiseen kertaan. Tärkeintä on, että nautit joulusta ja palaat terveelliseen arkeen ja rutiineihin taas joulun jälkeen.

Hyviä vinkkejä löytyy myös tästä Hanna Partasen kirjoituksesta Joulukiloja kartellessa.

Lämpöistä joulua kaikille!

PS. Apua joulun jälkeiseen turvotukseen sekä joulun ajan treenivaihtoehdot löydät Smartumin uudistuneesta liikunnan käyttökohdehausta.

Lue myös nämä