Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon Top bar logo
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Näin ylläpidät hyvän ryhdin

Istut työpöydän ääressä tietokoneen ruutua tuijotellen ja älypuhelintasi näpytellen. Kuulostaako tutulta? Joudutko jatkuvasti muistuttamaan itseäsi seisomaan selkä suorassa?

Huono ryhti on erittäin yleinen vaiva. Se ei vaikuta ainoastaan ulkonäköösi, vaan myös terveyteesi. Huono ryhti voi johtaa mm. krooniseen niska-, selkä- ja hartiakipuun, pääkipuun, kehon jäykkyteen sekä lonkka- ja jalkavaivoihin.shutterstock_201313130Mistä sitten tiedät, onko ryhtisi kohdillaan? Harvard Health Publications listasi hyvän ryhdin perusmittarit.

  • Leuan tulisi olla samassa linjassa lattian kanssa
  • Hartioiden tulisi olla samalla korkeudella (pyöräytä hartiat ylhäältä taakse ja alas saavuttaaksesi oikean asennon)
  • Pidä selkäranka rentona luonnollisella kaarellaan
  • Käsien tulisi roikkua rennosti sivuilla
  • Lantion tulisi olla suorassa linjassa lattian kanssa
  • Polvien ja jalkaterien tulisi osoittaa samansuuntaisesti eteenpäin
  • Kehonpaino tulisi jakautua tasaisesti molemmille jaloille

Huono ryhti on yleensä oire epätasaisesti kehittyneistä lihaksista. Jos istut päivittäin selkä kumarassa tietokoneen äärellä, rintalihakset kiristyvät ja selkälihakset venyvät. Kun päivän päätteeksi lähdet töistä huomaat, että saat keskittyä siihen, että hartiat pysyvät edes jotenkin ryhdissä.

Paras tapa korjata huono ryhti on vahvistaa heikompia selkälihaksia ja venyttää kiristyneitä rinta- ja hartialihaksia. Jotta ryhtisi pysyisi hyvänä, on myös tärkeää pitää huolta keskivartalon lihaksista ja niiden liikkuvuudesta. Monipuolisella treenaamisella, lihaskunnon ja liikkuvuuden kehittämisellä voit parantaa ryhtiäsi jo muutamassa viikossa.

Esimerkiksi kehonpainotreeni, pilates ja jooga tukevat hyvää ryhtiä. Varaa seuraavat treenisi jo vaikka tälle viikolle Smartum Polun pikavarauksen avulla. Klikkaa tästä Polkuun.

Lue myös Eveliina Rusin vierasblogi Viisi yleistä harhaluuloa ryhdistä.

Lähde: Harvard Health Review

Lue myös nämä