Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Philipsin arvoihin on kirjattu ”vihreän liikkumisen bonus”

Philipsin HR Manager Kati de Jong kertoo, että työmatkaetu toimii rekrytoinnin ja sitouttamisen apuvälineenä.

Philips on yksi yrityksistä, jotka ovat ottaneet työsuhdematkalipun omakseen. Vantaan Äyritiellä majaa pitävällä elektroniikkajätillä on 150 työntekijää pääkonttorilla ja näistä enemmistö kuuluu matkalippuedun piiriin”, kertoo HR Manager Kati de Jong. Tarjoamme työmatkaetua kaikille työntekijöille, joilla ei ole lease-autoetua”, Kati kertoo.

Philipsin matkalippuedun toteuttajana on Smartum. Uusi systeemi tuli käyttöön vuoden alusta ja kokemukset ovat olleet hyviä. ”Meidän käyttämässä ratkaisussa mobiilietua ladataan älypuhelimelle maksimissaan 300 euroa vuodessa.”

Kehäkolmosen kupeessa sijaitseva yritys linkittyy hyvin tehokkaasti julkisiin liikennepalveluihin ja matkalipun käyttö on luonteva ratkaisu monille, jotka asuvat hyvien liikenneyhteyksien varrella.

Tarjoamme työmatkaetua kaikille työntekijöille, joilla ei ole lease-autoetua”, Kati kertoo.

”Meidän työntekijöistä suurin osa asuu pääkaupunkiseudulla”, tietää de Jong. Hänen mukaansa matkalipun käyttö on mitä suurimmassa määrin ”tätä päivää”: työsuhde-etu viestii henkilökunnalle, sidosryhmille ja asiakkaille yrityksen arvoista ja asenteesta kestävän liikkumisen edistämiseksi sekä tukee työntekijöiden liikkumista töihin ympäristöystävällisesti, taloudellisesti, sujuvasti ja turvallisesti. Työmatkaetu toimii niin työntekijöiden rekrytoinnin kuin sitouttamisen apuvälineenä. Kun on olemassa hyvä julkinen liikenne, niin sitä on mielekästä myös hyödyntää.”

Arvoista ammentaen

Philipsin arvoihin on kirjattu myös ”vihreän liikkumisen bonus”, jonka autoedun käyttäjä saa, mikäli valitsee päästöpihin auton. Lisäksi suunnitelmissa on saada pääkonttorin pihaan lainapyöriä, jotta esimerkiksi lounaalle tai asioille voi mennä työpäivän puitteissa ilman autoa.

”Tällaiset asiat linkittyvät kaikki meidän arvomaailmaamme. Philips pyrkii terveydenhuollon ja hyvinvointia edistävien innovaatioidensa avulla tekemään maailmasta entistä terveellisemmän ja kestävämmän. Siksi on luontevaa, että myös työsuhde-edut ovat linjassa visiomme kanssa.”

Siksi on luontevaa, että myös työsuhde-edut ovat linjassa visiomme kanssa.

Sinänsä de Jong katsoo, että työsuhdematkalippu sopii kaikille vastuullisesti ajatteleville ja toimiville työnantajille, jotka haluavat sujuvoittaa työmatkoja. ”Lisäksi matkalippu etu on helppo toteuttaa työnantajan näkökulmasta ja se suosii verotuksessa sekä työntekijää että työnantajaa.”

Joustavuutta, kiitos!

Aleksi Halkola on yksi matkalippuetua käyttävistä philipsläisistä. Halkola kulkee työmatkojaan etupäässä pyörällä, mutta matkalippu on omiaan niinä päivinä, kun sää on kehno tai muuten vain ei jaksa ajaa fillarilla. Halkola on erittäin tyytyväinen helmikuussa startanneeseen systeemiin: ”Käytin ennen etuseteleitä, mutta niiden kanssa plaraaminen alkoi jo vähän kyllästyttää. Tämä nykyinen systeemi, jossa voin ladata matkakorttia missä tahansa R-kioskilla, on erittäin toimiva.”

Halkolan mukaan uusi ratkaisu tuo työpaikkamatkoihin sopivasti joustavuutta: ”Tärkeintä on, että saan itse päättää mitä teen ja kortin käyttö on aina helppoa.”

Hollannista mallia?

Kati de Jongilta on kokemusta todellisesta vihreän liikenteen ”suurvallasta”, sillä hän asui 12 vuoden ajan Hollannissa. Palatessaan Suomeen 2010, hän huomasi, että täällä tullaan liikkumisen osalta vielä jonkin verran jälkijunassa.

”Hollannissa työnantajat esimerkiksi kuittaavat työntekijöiden julkisen liikenteen työmatkalippukulut sataprosenttisesti ilman kulukattoa”

”Hollannissa työnantajat esimerkiksi kuittaavat työntekijöiden julkisen liikenteen työmatkalippukulut sataprosenttisesti ilman kulukattoa”, hän toteaa. Toki Hollanti on suhteellisen pieni maa, jossa on paljon porukkaa – jolloin koko liikkumisen kulttuuri on muodostunut ihan eri pohjalta kuin meillä. Hollannissa ruuhkat yltyvät legendaarisiin mittoihin niin helposti, että kaikki keinot ovat käytössä liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi.

”Mikäli työpaikka sijaitsee kotikaupungissa, mennään Hollannissa yleensä pyörällä töihin – satoi tai paistoi. Verottaja tukee osaltaan myös työmatkapyöräilyä ja työsuhdepyörä on yleinen työsuhde-etu siellä”, de Jong kertoo.

Tämä artikkeli on alunperin julkaistu HR Viestissä (3+4/2017), voit lukea koko lehden ja alkuperäisen jutun tästä.
 

Lue myös nämä