Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Pysyvä muutos alkaa pienistä kokeiluista

Pysyvä muutos alkaa pienistä kokeiluista, kuten hetken tauosta.
Pieniä muutoksia voit tehdä vaikka kesken työpäivän. Jo muutaman minuutin rauhoittuminen tuo lepoa ajatuksista ja parantaa oloa. Kuva: 123RF

Jos kaipaat elämääsi muutosta, olipa kysymys asteen paremmasta ruokavaliosta, mielen hyvinvoinnista tai kohonneesta kunnosta, suurimmat muutokset alkavat tutkitusti pienistä liikkeistä ja päätöksistä kohti haluamaamme tavoitetta.

Jos haluaa pudottaa kiloja, kannattaa keskittyä uuden, paremman olon tavoitteluun – numeerisen tavoitteen sijaan. Kadonneet kilot ovat sivutuote, kun painopiste on paremmassa olossa.

Jos haluaa hiljentää ja kirkastaa mieltä, voi aloittaa vaikkapa hiljentymisestä aamuin tai illoin. Jos tavoitteena on voida paremmin fyysisesti, voi päättää vaikkapa urheilla silloin tällöin hiukan aiempaa enemmän. Tai – jos olemme ylikuormittuneita – tehdä päinvastoin: levätä ja opetella olemaan tekemättä mitään.

1: Vinkkejä ravintoon

Jos haluat kohentaa ruokavaliotasi, ota yksi tai useampi vinkki seuraavista arkeesi ja havainnoi, miten muutos vaikuttaa oloosi:

  1. Vaihda riisi, pasta ja valkoinen leipä täysjyväversioihin ja sokeroidut myslit luontaisesti makeutettuihin. Kokeile samaa kakkujen ja keksien kohdalla, tai jätä ne ruokavaliostasi hetkeksi kokonaan ja korvaa vaikkapa hedelmillä.
  2. Nauti jokaisella aterialla proteiinia. Proteiinin on havaittu vaikuttavan kylläisyydentunteeseen ja siten painonhallintaan. Kiinnitä huomiota myös proteiinin laatuun. Erinomaisia proteiininlähteitä ovat esimerkiksi monet vihannekset ja pähkinät.
  3. Juo paljon vettä. Jopa pienen nestehukan on tutkittu vaikuttavan urheilu- ja kognitiivisiin suorituksiimme merkittävästi. Suositus päivittäin on 2–3 litraa, mutta tarve vaihtelee yksilöllisesti ja elämäntavan mukaan.
  4. Syö paljon kasviksia ja vihreää. Kasvikset sisältävät vähän kaloreita ja paljon vitamiineja ja ravintoaineita, jotka auttavat elimistöä voimaan hyvin ja suojautumaan sairauksilta.

2: Vinkkejä mielen hyvinvointiin

Hyvinvointi alkaa tasapainosta. Mieli ja keho ovat vuorovaikutuksessa keskenään, niinpä meidän on hyvä olla tietoisia niistä erilaisista asioista, jotka meihin ja kokonaiskuormitukseemme arjessa vaikuttavat.

Lepoa ajatuksista tuo muutaman minuutin mittainen meditaatio

Jos elämämme on esimerkiksi kovin kiireistä, vastapainoksi tarvitaan lepoa ja rauhallisuutta. Jos käytämme paljon koneita, on niistä irrottautuminen hyvinvointimme vuoksi välttämätöntä. Konkreettisen hiljentymisen ja meditaation on tutkittu vaikuttavan stressiä alentavasti ja jopa torjuvan masennusta.

Lepoa ajatuksista tuo muutaman minuutin mittainen meditaatio, vaikkapa näin:

  1. Istu tuolille tai lattialle ja ota miellyttävä, rento asento. Aseta kädet syliin ja sulje silmät.
  2. Hengitä rauhallisesti ja pyri työntämään mieleen tulevat ajatukset sivuun, niihin tarttumatta. Ajatuksia tulee ja menee, tämä on luonnollista.
  3. Voit kohdistaa katseesi kulmakarvojen väliin, jossa on niin sanottu intuitiivinen keskus. Keskity hengitykseesi 5–10 minuutin ajan. Ota harjoitus osaksi aamun tai illan rutiinejasi ja huomaa, miten se vaikuttaa mieleesi ja keskittymiseesi.

3: Vinkkejä fyysiseen hyvinvointiin

Ihminen on luotu liikkumaan.

  1. Ota liikunta osaksi elämäntapaasi. Jos istut paljon päivän aikana, liiku tietoisesti enemmän. Siirry paikasta toiseen kävellen, jaloittele riittävästi. Ihminen on luotu liikkumaan, liike on luonnollisin tilamme.
  2. Jos haluat muuttaa liikuntaan liittyviä tottumuksiasi, kokeile jotain uutta, rennosti ja suorittamatta.
  3. Muista lepo ja uni. Kunto kasvaa levossa, ja joskus keho yksinkertaisesti kaipaa pysähtymistä, palautumista ja unta. Selkeä merkki tästä on se, että tunnemme itsemme väsyneiksi herätessämme aamulla. On siis aika ottaa rennommin ja kerätä voimia.
  4. Kokeile välipäiviä suorittamisesta. Minimoi tietokoneen ja puhelimen käyttö, vietä päivä pyjamassa ja keskity olemaan ja havainnoimaan vointiasi, mieltäsi, jaksamistasi.


Lähteet: chopra.com, hintsa.com

Lue myös nämä