Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Christian Langenskiöld: Tavoitteena kevyempi mieli

Christian Langenskiöld puhuu meditaatiosta
Christian Langenskiöld uskoo, että 10–15 vuoden päästä esimerkiksi meditaatio ja se miten mieli toimii ja miten sitä voi huoltaa on ihan yleistä tietoa. Kuva: Jarkko Virtanen

Kun tuomioistuimessa työskennellyt juristi puhuu meditaatiosta ja mindfulnessista, kannattaa häntä kuunnella. 

Juristiksi opiskellut Christian Langenskiöld huomasi aikoinaan tuomioistuimessa työskennellessään ja riitelyä seuratessaan, että taustalla oli aika usein jotain muuta. Mielen tutkimisesta kiinnostunut ja meditaatiota harrastanut Langenskiöld pohti, voisiko riitatilanteissa olla apua tiedon levittämisestä liittyen siihen, miten mieli toimii ja miten omaa kokemusta voi avata.

Hän kouluttautui mindfulness-opettajaksi ja perusti kollegojensa kanssa Mellow Mind -nimisen yrityksen, joka työskentelee mielen kehittämisen parissa.

Mindfulness on mielentila, jolla seuraamme omaa mieltämme ja kokemustamme.

Kerro taustastasi ja siitä miten kiinnostuit mielen kehittämisestä ja mindfulnessista?

Olen opiskellut juristiksi ja tehnyt aika paljon muutakin. Jossain vaiheessa kiinnostuin mielen tutkimisesta ja omaan kokemukseen tutustumisesta ja aloin harrastaa meditaatiota.

Olin tuomioistuimessa töissä ja huomasin riitelyä seuratessani, että siinä on aika usein taustalla jotain muuta. Tuli idea siitä, voisiko tällaisissa tilanteissa ja muutenkin auttaa se, jos saisi levitettyä tietoa siitä, miten mieli toimii ja miten omaa kokemustaan voi avata. Tätä kautta päätin kouluttautua mindfulness-opettajaksi. Olin jo harrastanut sitä aika paljon, käynyt retriiteillä ja meditoin päivittäin.

Sitten päädyin Terve Oppiva Mieli -tutkimusprojektiin, jossa tutkimusryhmä tutkii, miten tietoisuustaidot vaikuttavat nuorten ja lasten mielen hyvinvointiin. Muutaman vuoden käynnissä ollutta tutkimusta, jossa on mukana 2500 oppilasta, tehdään suomalaisissa kouluissa, ja olen ollut siinä mukana vetämässä harjoituksia. Tapasin sitä kautta myös nykyiset kollegani, joiden kanssa päätimme perustaa yrityksen ja alkaa tehdä tätä laajemmalla skaalalla.

Ja miten löysit meditaation?

Olin töissä pienessä kehitysapujärjestössä Intian Jaipurissa. Työskentely siellä oli aika raskasta jo siksi, että ympärillä on niin paljon ihmisiä ja hälinää. Kaupungissa oli meditaatiokeskus, jossa harjoittelin. Olin meditoinut jonkin verran ennen sitä, mutta siellä se kolahti, kun sai kokea, miten mieli oikeasti rauhoittuu ja kyky kohdata vaikeita tilanteita kohenee todella paljon sekä sen, miten omia positiivisia mielentiloja pystyy vahvistamaan ja kehittämään mielenrauhaa ja iloa.

Mistä mindfulnessissa yksinkertaisimmillaan on kysymys?

Mindfulness on työkalu, mielentila, jolla seuraamme omaa mieltämme ja kokemustamme. Olemme läsnä tietoisesti ja voimme ikään kuin tarkkailla kokemustamme, ajatuksia, tunteita ja sitä miten sisäinen maailma reagoi ulkoiseen maailmaan. Kun opimme näin tuntemaan mieltä, olemme taitavampia kohtaamaan mitä meille tapahtuu.

Jos kokee esimerkiksi stressiä, tieto siitä miten on joutunut stressaavaan tilanteeseen tekee helpommaksi päästä siitä ulos. Ja jos tiedän, miten nämä mekanismit toimivat, voin välttää sitä. Näin oppii ymmärtämään itse miten toimii, omia sisäisiä kuvioita, miten tunteet ja ajatukset toimivat.

Se että keskitymme, vaikuttaa meihin myös biologisesti: aivomme ovat plastisia ja muokkautuvat kokemuksemme mukaan.

Entä mistä meditaatiossa on kyse?

Tarkkailusta. Oman mielen tarkkailusta, miten se reagoi ympäristöön ja siihen mitä ympärillä tapahtuu.

Millaisia vaikutuksia meditaation harjoittamisella on?

Jos sitä kokeilee silloin tällöin, huomaa että se rauhoittaa. Jos sitä tekee jatkuvasti ja kyky tarkkailla kasvaa, nopeasti alkaa huomata että kyky rauhoittua ja kohdata erilaisia tilanteita kehittyy, ei kiihdy ja tunteet eivät saa valtaa niin voimakkaasti. Olo on kevyempi ja iloisempi, mieli on paljon kirkkaampi ja tilanteissa on paremmin mukana. Myös kyky ymmärtää itseä kehittyy ja siten sosiaaliset taidot paranevat. Nämä ovat asioita, joihin meditaation on tutkittu vaikuttavan.

Perustit kollegojesi kanssa vuonna 2014 yrityksen Mellow Mind. Mitä teette?

Ajatuksenamme on opettaa mindfulnessia tekniikkana, sitä miten voi oppia tuntemaan, huoltamaan ja kehittämään omaa mieltä. Eli miten opin rentoutumaan, rauhoittumaan ja ymmärtämään miten mieli toimii sekä kehittämään positiivisia kykyjä, kuten keskittymiskykyä ja luovuutta. Kun mielentiloja alkaa ymmärtää, niitä voi tukea.

Kun mielentiloja alkaa ymmärtää, niitä voi tukea.

Teemme paljon yhteistyötä koulujen, opettajien ja oppilaiden sekä yritysten kanssa. Pidämme luentoja ja kursseja ja käymme puhumassa siitä, miten mieli toimii ja miten sitä voi kehittää. Olemme havainneet, että muutoksia alkaa usein tapahtua noin kahdeksan viikon kurssin jälkeen.

Unelmamme on, että esimerkiksi koulumaailmassa mindfulnessin opettamisesta tulisi ihan yleistä ja lapset ja nuoret saisivat jo varhaisessa iässä oppia omasta mielestään, siitä miten se toimii ja hallitsemaan omaa kokemustaan. Tällä hetkellä varsinkin nuorilla on paljon masennusta, ja uskon että näin pystyttäisiin vahvistamaan mielen hyvinvointia.

Mindfulnessista on viime vuosina tullut suosittua. Miksi, mitä arvelet?

Elämämme sellaista aikaa, että usein saa kuulla, miten ihmiset ihmettelevät keskittymiskyvyn rappeutumista. Kysymys on juuri siitä, että aivomme muokkautuvat sen mukaan miten käytämme niitä. Esimerkiksi kun surffailee paljon netissä ja huomio pomppaa paikasta toiseen, aivot alkavat tukea sitä ja on vaikeampi pitää huomio paikoillaan. Kun treenaamme kykyä keskittyä, se automaattisesti kasvaa.

On hyvä tyhjentää mielen roskakoria päivittäin.

Luulen että kun ilmapiiri yhteiskunnassa on tällä hetkellä muutenkin melko kireä, on tarvetta oppia kohtaamaan tiukempia tilanteita. Jo se, että istuu kerran päivässä alas ja viettää aikaa itsensä kanssa tekee sen, että pysyy raiteilla. Tiedän mikä itselleni on tärkeää, että suunta on oikea ja niin edelleen. Kun on paljon kiirettä, elämä alkaa helposti viedä pois raiteilta. On hyvä tyhjentää mielen roskakoria päivittäin.

Omat parhaat keinosi läsnäoloon arjessa?

Istun ja teen harjoituksen päivittäin. Lisäksi tuon sitä aika paljon arkeeni, eli pyrin olemaan läsnä. Se ei tapahdu automaattisesti niin, että kaikki on vain kirkasta. Mieli kiihtyy koko ajan ja sisäistä hälinää on paljon. Aika nopeasti oppii myös pysähtymään ja tuomaan hälinän alas. Jos sen tekee muutaman kerran päivässä, siihen oppii aika pian. Esimerkiksi kun tulee työpisteeseen istumaan, voi odottaa muutaman sekunnin ja vain rentouttaa kehoa ja tuoda huomion esimerkiksi hengitykseen tai johonkin kehon tuntemukseen.

5–10 minuutin meditaatio – miten se tapahtuu?

Se on hyvin yksinkertaista. Voi mennä esimerkiksi sängylle makaamaan ja vain kokea miltä keho tuntuu ilman että sitä alkaa analysoida. Tärkeää on pysyä aistimuksessa ja levätä rennolla otteella: tunnustella jalkoja, käsiä, rintaa, selkää, päätä ja viedä huomioita ympäri kehoa. Se rentouttaa kivasti.

Lue myös nämä