Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Täyskäännös ajattelutavassa

Miten tänään liikkuisin? Näin olen ajatellut lähes päivittäin jo vuosia. Tai no. En ehkä ihan päivittäin, vaan enemmänkin viikkotasolla. Varsinaisesti sitä ei ole aina tarvinnut edes suuremmin pohtia, sillä kilpaurheilu ja eri lajien aktiiviharrastaminen rytmittivät liikkumistani vuosia. Sittemmin lajikirjo on monipuolistunut kilpaurheilun jäädessä, mutta tuumailu sunnuntai-iltaisin on edelleen sama. Mitä lajeja ja monenako päivänä?

Myönnän olevani jonkin sortin suorittaja liikunnan osalta. Kysymys on kohdallani ollut usein siitä, miten saisin työpäivältä jäävän vapaa-ajan mahdollisimman tehokkaasti käytettyä liikkumiseen. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) kävin ensin työpaikan sählyvuorolla, sitten ratsastin hevosen ja ehdin vielä lepakkovuorolle pelaamaan lentopalloa. Mitä järkeä? Ei varmasti yhtään mitään. Kivaa? Takuulla.

Olenkin pitänyt itseäni aiemmin ihan urheilullisena, nyttemmin aktiivikuntoilijana. Kroppa huutaa hikoilemista toimistotyöpäivän jälkeen, kun se on siihen tottunut. Suorittaminen on oma ongelmansa erikseen, mutta olen kuitenkin elänyt siinä uskossa, että liikun edelleen terveyteni kannalta aivan riittävästi.

Kunnes koitti se päivä, jolloin viimeaikaiset tutkimukset istumisen haitoista räjäyttivät minun tajuntani. Oikeasti on aivan sama, millaista liikuntaa harrastan sen 1–2 tuntia päivässä, jos muun 22–23 tuntia vaan istun ja makaan. Parempi sekin tietysti kuin ei liikkumista ollenkaan, mutta päikseen nämä eivät toisiaan korvaa.

Oma ajattelutapani vaatii täyskäännöstä. Tästä eteenpäin olisikin tärkeää käyttää aikaa sen miettimiseen, mitä voisin tehdä tämän ainaisen istumisen sijaan. Eikä vain muutosta ajattelutapaan, vaan myös käyttäytymiseen. Haluan pysyä hyvässä kunnossa ja työkykyisenä vanhuuseläkkeeseen saakka. Etukönö näyttöpäätettä tuijottaessa ja löhöasento työtuolissa eivät takuulla tätä tavoitetta edistä.

Koska työ vaatii tietyt työajat ja työasennot, on niillä mentävä, mitä työhön kuuluu. Toisilla se on toimistotyötä kahdeksasta neljään, toisilla jalkojen päällä seisomista vuorotyössä. Joku nostaa, joku ajaa, joku vaihtaa koko ajan paikkaa. Sekin oli minulle pysäyttävä tieto, että terveyden kannalta olisi jopa parempi, mikäli työpäivä olisi tasaisen aktiivinen verrattuna tähän omaan kokopäiväisen istumisen ja iltaurheilun yhdistelmääni.

Jokaista työtä pystyy tauottamaan ja työasentoa korjaamaan. Jokainen pystyy myös lisäämään arkista liikkumistaan niin vapaalla kuin työpäivänkin aikana.

Itse kapuan töissä portaat viidenteen kerrokseen hissin sijaan, jätän auton mieluusti parkkihalliin vähän kauemmaksi ja käyn lounaalla muutaman sadan metrin päässä työpaikasta. Happihyppyjä ja pientä hengästymistä, piristää kummasti. Lisäksi työnantajani kannustaa minua nousemaan penkistä säädettävällä sähköpöydällä. Päälle muutama venyttelyliike ja pari tanssimuuvit, niin taas on hetken virkeämpää.

Aika näyttää, kuittaavatko nämä yhtään sitä könötyksen ja löhöämisen velkaa. Sen verran tunnen jo itseäni, etteivät löhöäminen ja könötys suinkaan tähän jää, mutta ainakin yritän kiinnittää niihin jatkossa enemmän huomiota.

Miten sinä tauottaisit istumistasi tänään?

Katri Väisänen on KKI-ohjelman tiedottaja.
Katri Väisänen on KKI-ohjelman tiedottaja.

Katri Väisänen Kunnossa kaiken ikää -ohjelma

Vaihda hissi portaisiin viikon ajaksi Porraspäivillä ja kokeile, miten pieni reippailu piristää.
porraspaivat.fi

Lue myös nämä