Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Treenaatko tarpeeksi monipuolisesti? Näiden asioiden takia kannattaisi!

Monipuolinen liikunta kannattaa

Muistatko saliohjelmasi unissasikin? Onko sinulla vaikeuksia poistua mukavuusalueeltasi? Huomaatko treenaavasi aina samalla tavalla, mutta sinulla on vaikeuksia keksiä vanhoihin kaavoihin vaihtelua?

Vaikka saman treenirutiinin ylläpitäminen tuntuu mukavalta ja olet kenties saanut tuloksiakin, hyvääkin rutiinia kannattaa silloin tällöin muuttaa. Eikä pelkästään toistoja lisäämällä tai vähentämällä, vaan rutiinia kokonaan vaihtamalla. Miten olisi kyykkytreenin sijaan hot jooga? Tai hauskääntöjen sijaan tennis? Tai se kaikkein hölmöimmältä vaikuttava ryhmäliikuntatunti, jolle et ikinä tavallisesti raahautuisi?

4 syytä, miksi vaihtelu treeneissä kannattaa

1. Estä kroppasi laiskistuminen

On tieteellisesti todistettu, että kroppa tottuu treenirutiineihin ja alkuedistyksen jälkeen adaptoituu kuormitukseen, jolloin kehitys usein hidastuu. Lähteestä riippuen tässä menee neljästä kahdeksaan viikkoa, joten siinä ajassa olisi ainakin hyvä pitää vaikka taukoviikko tai vaihtaa perustreenit johonkin ihan muuhun.

2. Lisää motivaatiota

Floridan yliopiston tutkijat tarkkailivat treenaajia ja havaitsivat, että ne treenaajat, jotka muuttivat treenirutiiniaan kahden viikon välein kahdeksan viikon koeajalla, nauttivat treeneistään enemmän ja jättivät vähemmän harjoituksia väliin kuin kontrolliryhmä. Monipuolisilla treeneillä on siis suora yhteys motivaatioon.

Kokeile välillä tennistä kuntosalin sijaan!

3. Pidä aivosi terveinä

Vasta nyt tutkijat ovat alkaneet todella ymmärtää liikunnan hyödyt aivojen kannalta. Säännöllinen liikunta pitää aivot terveinä ja auttaa sinua muistamaan ja ratkaisemaan ongelmia. Erityisen tehokasta aivojumppaa on uusien asioiden kokeilu: mikä ihana tekosyy opetella tennistekniikkaa, kokeilla uutta joogatuntia tai lähteä tanssimaan.

4. Vältä ylikuntoa

Ylikunnon riski kohoaa sitä suuremmaksi, mitä pidempään pidät treeni-intensiteetin ja -tyylin samana. Ylikunto on vakava tila, joka voi pahimmillaan viedä treenarin liikuntakyvyn viikoiksi, ja kukapa sitä haluaisi. Paras tapa välttyä ylikunnolta onkin huolehtia riittävästä palautumisesta ja treenata tarpeeksi monipuolisesti.

Smartum Polusta löydät kaikenlaiset aktiviteetit ja mitä monipuolisimmat treenimuodot! Varaa seuraava treenisi ja hyödynnä työnantajalta saatu Smartum Saldo suoraan verkossa. Polkuun pääset tästä.

Lue myös nämä