Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Usein kysyttyä Smartum Lounassaldosta

Lounastauko Smartum Saldolla

Kuinka paljon saldoa tililläni on? Miten paljon voin käyttää lounassaldoa kerrallaan? Smartum Lounassaldo on kätevä maksutapa lounasruokailuun, kun huomioi muutaman tärkeän ominaisuuden.

1. Mistä näen, paljonko minulla on lounassaldoa?

Lounassaldosi ja sen voimassaoloajan näet kätevimmin iOS- ja Android-puhelimiin ladattavissa olevasta Smartum-sovelluksesta. Lataa sovellus App Storesta (iOS) tai Google Playstä (Android), kirjaudu sisään Smartum-tunnuksillasi ja tarkista saldosi missä ja milloin vain.

Lataa Smartum-sovellus puhelimeesi ja voit seurata Smartum-tilisi saldotilannetta missä ja milloin vain.

Toki voit kirjautua omaan Smartum-verkkopalveluusi smartum.fi-sivustolta ja tarkistaa saldosi myös ilman sovellusta.

2. Miksi kuitti on allekirjoitettava, kun maksan Smartum-kortilla?

Verohallinnon ohjeistuksen mukaan myyjän on tiedettävä, että asiakas maksaa lounaaseen kohdennetulla maksuvälineellä. Allekirjoitettava kuitti ajaa tämän asian. Allekirjoitus riittää myös henkilökohtaisuuden varmentamiseksi, jolloin henkkareita ei tarvitse joka kerta näyttää.

3. Miksei Smartum-kortissa ole etämaksuominaisuutta?

Peruste on sama kuin kohdassa 3, eli Verohallinnon vaatimus henkilökohtaisuuden tunnistettavuudesta sekä tietoisuudesta, että kyseessä on kohdennettu maksuväline. 

4. Lounasannos maksaa 11 euroa, miksen voi maksaa koko summaa lounassaldolla?

Lounassaldolla voi maksaa kerrallaan summan, joka sijoittuu Verohallinnon määrittämien päiväkohtaisten lounasetuarvojen väliin. Vuonna 2017 arvot ovat 6,40-10,30 euroa. Smartum-tililtä voidaan veloittaa kerrallaan maksimissaan 10,30 euroa, joten loppusumma on maksettava käteisellä tai muulla kortilla.

5. Voinko ostaa lounastuotteen, joka maksaa alle 6,40 euroa?

Sinun ei kannata, sillä Smartum-tililtäsi veloitetaan aina vähintään Verohallinnon määrittämän päiväkohtaisen minimiarvon verran, joka on vuoden 2017 päätöksen mukaan 6,40€.

6. Yritin maksaa Smartum-kortilla, mutta veloitus ei onnistunut, missä vika?

Korttiveloituksen epäonnistumiseen voi olla neljä syytä:

  1. Tililläsi ei ole tarpeeksi lounassaldoa --> tarkista saldo Smartum-sovelluksesta tai omasta verkkopalvelustasi.
  2. Yrität maksaa suuremman summan kuin 10,30€ --> lounassaldolla voi maksaa kerralla 6,40-10,30 (kts. kohta 4 ja 5)
  3. Korttivarmennuksissa on vikaa --> jos kortit eivät yleisesti hetkellisesti toimi, Smartum-korttikaan ei toimi.
  4. Ravintolan maksupäätetiedot ovat muuttuneet --> ravintolan on ilmoitettava uudet maksupäätetiedot Smartumille.

7. Missä voin maksaa lounaan Smartum-mobiilimaksulla?

Jotkut lounaspaikat ottavat vastaan Smartum-mobiilimaksua, jolloin maksuun ei tarvita korttia vaan puhelimella ladattava QR-koodi. Mobiilimaksupaikat näet käyttökohdehaussa, esimerkiksi R-kioskeissa käy vain mobiilimaksu. Mobiilimaksun teet kätevimmin Smartum-sovelluksessa (iOS / Android).

Lue myös nämä