Klikkaa Smartumin sivustolle Top bar icon a0959d54d92197ed4e79ef43d3978da1984be5fa6f6809ff14908a4cc92f9ec1 Top bar logo 53b61cbb6b854e6ec59fdf3d3482a6f5647563cea0ec3044d53a631d3e3bbc39
Hyvinvointi

Astu Stageen

Aitoa asiaa hyvinvoinnista. Seuraa, osallistu, innostu, bloggaa ja rokkaa. Tarkkaile katsomosta tai nouse itse lavalle!

Vain yksi muutos?

Hanna Partanen kannustaa tekemään yhden pienen muutoksen
Kuva: Mikko Mäntyniemi

Uusivuosi oli, tuli ja meni, vaikka toki vuoden alkuahan tässä vielä vietetään. Monien uudenvuodenlupaus on saattanut rikkoutua jo nyt. Oliko lupaus sittenkin liian suuri ja omaan elämään sopimaton? Muista, että sinussa ei ole mitään vikaa – lupauksessasi todennäköisesti oli. Mitäpä jos lupaisit itsellesi juuri nyt yhden muutoksen. Vain yhden.

Mitäpä jos lupaisit itsellesi juuri nyt yhden muutoksen. Vain yhden.

En kuitenkaan päästä sinua helpolla. Se yksi pitää olla hyvä muutos. Sen pitää vaikuttaa jotenkin terveyteesi/toimintakykyysi/mieleesi positiivisesti. Ei ehkä heti, mutta edes jonkin ajan päästä. Millainen muutos on tarpeeksi helppo, että voit siihen sitoutua myös kesälomalla? Millainen muutos antaa sinulle tiukan paikan tullen joustovaraa? Oletko tehnyt aikaisemmin jo jonkinlaisen muutoksen, josta on tullut pysyvä? Jos olet, tarkastele sitä kuin taideteosta. Arvioi, ihastele ja huomioi sen hyvät sekä huonot puolet.

Mietitkö mahdollisesti nyt, että nyt on väärä aika tehdä muutos? Ehkä näin todellakin voi olla, jos elämässäsi on liikaa töitä, stressiä ja lapsetkin sairaana. Liika on aina liikaa, ja muutos vaatii aina jonkinlaista aivopääomaa. Mutta luet kuitenkin tätä tekstiä edelleen. Sinua siis kiinnostaa muutos. Mutta väärää aikaa muutokselle tästä ei tee se, että nyt ei ole maanantai. Nyt ei ole uusivuosi. Nyt ei ole kuun ensimmäinen päivä.

Millainen sinun muutos voisi olla?

Itse en ole enää vuosiin tehnyt uudenvuodenlupauksia. Muutoksia tosin olen tehnyt useampia. Suurin osa muutoksista on kuitenkin tapahtunut pikkuhiljaa - kuin huomaamatta. Olen havainnoinut jonkin asian itselleni tärkeäksi ja olen nostanut sen asian arvoa ”käytännön ranking-listalla”. Yksi päätöksistäni on ollut se, että aloitan vastaanottotyöt aikaisintaan kello 10. Olen aamu-uninen ja teen usein kirjallisia hommia yömyöhään, kuten juuri tätäkin kirjoitusta. Herään luontaisesti vasta kahdeksan aikaan, kun suurin osa on jo työpaikalla availemassa koneitaan. Inhoan myös ruuhkassa istumista. Sen ajan voi käyttää paremminkin. Minulla on onneksi yrittäjänä mahdollisuus elää useimpina päivinä luontaisen rytmini mukaan. Ei aina, mutta silloin kun siihen pystyn itse vaikuttamaan, teen oman hyvinvointini eteen järkevämmän päätöksen.

Millainen sinun muutos voisi olla? Päätös syödä yksi hedelmä päivässä? Mennä nukkumaan puolta tuntia nykyistä aikaisemmin? Suosia portaita töissä aina kuin mahdollista? Valita täysjyvämakaroni vaalean sijaan? Seurata kylläisyyden tunnetta ja lopettaa syöminen ennen ähkyä? Ottaa lounasravintolassa jälkiruokaa vain silloin kun se on TODELLA kutsuvaa? Sinä olet oman elämäsi paras asiantuntija. Kun tämä yksi hyvä muutos on ja pysyy, niin ensi vuonna voit harjoitella toisen. Mieti elämänlaatuasi viiden vuoden päähän, kun olet tehnyt jo viisi asiaa paremmin. Pitkäjänteisesti ja samalla onnistumisen kokemuksia tuntien.

Vain yksi muutos. Tee se harkiten. Jos haluat lisää miettimisaikaa, niin ole hyvä. Sinun ei ole missään nimessä pakko päättää sitä tulevaa muutosta nyt. Onhan kuitenkin kyse tärkeimmästä – juuri sinun hyvinvoinnistasi!

”Mitä ihminen haluaa tehdä, sille hän löytää ajan.” 
Heikki Peltola kirjasta Tuhat tulimmaista – Heikismin helmiä

Lue myös nämä